![]() |
Miroslav Dorotčín a Maroš Roch - kreatívne duo M/R/D. |
Miro
a Maroš. Veselí rozhľadení mladíci, z ktorých tryská prúd slov,
nápady a vždy je s nimi sranda. Mám v živej pamäti naše prvé
stretnutie v našej parfumérii 1907 v Košiciach, kde ešte ako takmer
niche parfumový panici objavovali pre nich nový parfumový svet. Boli zvedaví,
s otvorenými hlavami a so skutočným nadšením pre niečo nové, čo môžu
objavovať. Bol to pre mňa ten typ ľudí, s ktorými sa dá pokecať popri
parfumoch o všetkom možnom. Po ich návšteve sme ostali s Evkou vyrehotaní
ako „prasknutý melón“, ako by Miro povedal.
Chlapci
sa ponárali do parfumového sveta čoraz hlbšie, čo vyústilo do písania parfumových
dojmov pod pseudonymmi „Roztoč a Krůta“ pre parfumový blog Frangipani.cz Tento svet umeleckých parfumov ich pohltil. Hľadali
cestu, ako v ňom zanechať svoj jedinečný odtlačok. Vzniklol kreatívny tandem
M/R/D ako skratka ich mien a priezvisk -
Maroš Roch a Miroslav Dorotčín.
Spolupráca 1907-čky s touto dvojkou bola už len akýmsi prirodzeným vyústením. Chlapci nám robili kreatívny vizuál k našej novej parfumovej kolekcii 1907 Fragment, ktorú práve postupne predstavujeme verejnosti a svetu. Prečítajte si krátky rozhovor s chlapcami z M/R/D, kde trošku porozprávajú o tom, čo a ako.
![]() |
Miroslav Dorotčín a Maroš Roch - kreatívne duo M/R/D. |
Robíte dizajn aj pre veľké nadnárodné spoločnosti. Prečo ste sa rozhodli aj pre menšie parfumové značky?
M.R.: Miro je
vo fachu už vyše dekády, má za sebou projekty pre globálne športové značky:
v jeho portfóliu nájdete autá, vlaky, autobusy, obrábacie stroje... Jeho
záber ma neprestáva udivovať. Spolu sme začali tvoriť až keď sme obaja prepadli
vášni pre nichové parfumy. Od blogovania pre Frangipani.cz, kde sme ako Roztoč
& Krůta o tejto vášni začali písať, sme sa prirodzene dostali aj
k 1907čke. No a to už to bolo jasné, že otázka neznie „prečo?“, ale
„ako?“
M.D.: Pracovne
sme si dlho išli každý svoje, stále tam však bolo to hľadanie, čo by sme vedeli
robiť spolu. Mňa bavia technickejšie veci, a cez Maroša som našiel vášeň v niche
vôňach. Tie sme spolu začali objavovať a trocha i zbierať. Postupne sa
prestalo utrácať za handry a išlo
sa po v emócii vo fľaškách. A nebolo to víno. Ja sa už dlho venujem
retail dizajnu pre čisto komerčné účely, čo je fajn, ale globálne firmy
vyžadujú globálne nápady a priestor na kreativitu sa tak nepríjemne zužuje.
Teda takú tú naozaj moju kreativitu. Niche parfumový svet je v tomto
parádny. Brutálne sa rozrastá, ale stále je tam veľa „arty“ brandov, ktoré sú
odvážne a posúvajú hranice. Pre mňa proste príležitosť robiť retail hravo.
Vieme, že robíte kreatívny dizajn
pre viacero niche značiek, čo určuje aký dizajn pre akú značku zvolíte?
M.R.: To asi
zatiaľ nedokážem tak všeobecne definovať. Tu bol napríklad určite rozhodujúci
ten ľudský rozmer. A musí tam byť nadšenie pre veci, ktoré tá značka robí.
Potom už stačí málo, seriál na Netfixe, obľúbený videoklip, kniha, niekedy stačí
pamätný zážitok, ktorý jeden z nás oživí, klikne to s brandom
a už sa kreslí a žhavia sa komunikátory. Asi ide o ten moment,
kedy pocit úplne potlačí ambíciu a začne sa obľúbená hra.
M.D.: Hej,
výber je čisto emocionálny. Ak si pozriete instagram @creativemrd, našou prvotinou
bola srdcovka, ktorú dodnes považujeme obaja za etalón voňavkárčiny. Čokoľvek dodnes
ovoniam, prirovnávam k nej. V tomto sa zvláštne zhodujeme, a tak
bolo jasné, že náš prvý spoločný výstrel bude venovaný jej. A zafungovalo
to. Zistili sme, že nás bavia brandy, ktoré to neuhrávajú na „opuletné
prezentácie tretieho druhu“, ale sebavedomo si kráčajú niche svetom
s akcentom na kvalitu. Teda žiadna snaha očariť blogosféru, autentická
robota so šťavami, na ktoré nezabudneš.
Robili ste kreatívny dizajn aj
pre nás. Čo vás zaujalo a čo vás prekvapilo v rámci našej spolupráce?
M.R.: Tá
prirodzenosť, s akou to celé prebehlo a to, ako sa stretli naše
nadšenia. A dôvera, ktorú sme od začiatku cítili, to bol motor, ktorý nám
pomohol mať vo veciach od začiatku jasno, to sa len tak nestáva.
M.D.: Pocit.
Ako elévom nám trvalo pomerne dlho vôbec pochopiť, čo 1907 vlastne je.
V rámci Slovenska a vôbec, na glóbuse. Váš „Nom“ z kolekcie Beneath
the Surface sa nám dostal do buniek a cesta k prevoňaniu sa
k aldehydom už bola na spadnutie. A to ja osobne stále tvrdím, že
Chanel nr.5 je pánska vôňa. Stretká s vami nás vždy ukrutne bavili a totálne
nás prevalcoval ten zápal a servis, aký svojim zverencom servírujete (lebo
to už nie sú zákazníci, to je normálne že voňavý odboj). To ma dostalo. A teraz
ten vzájomný rešpekt a empatia a všetko... Tá práca nás úplne
pohltila v tom najlepšom možnom zmysle.
Creative M/R/D tvoríte vy dvaja
ako duo. Má každý svoje vlastné pole pôsobnosti, v čom sa prekrývate
a do čoho si fušujete?
M.R.: Platia všetky
tri varianty naraz, povedal by som. S „malým“ detailom, že Miro je macher
v tom, čo robí. Tá viditeľná práca je celá jeho. Ja len skúšam, ktorá idea
mi prejde. Fungujem skôr v slovách, obrazoch, v súvislostiach,
popkultúrnych odkazoch a baví ma, ako sa nechá nadchnúť pre nejaký
projekt, s ktorým prídem. A humor. Ten vnímame veľmi podobne.
M.D.: Určite
je to rozdelené. Ja som exekútor. Maroš je hnidopich, asi jediný človek,
ktorého počúvnem, keď pindá do toho, čo robím. Chvalabohu žiaľbohu, takmer vždy
má pravdu, čo pre moje ego znamená päsťofku rovno do nosa. Len on vždy
príde s argumentom, ktorý musím vydýchať pri cige na balkóne
a vraciam sa ku compu a mením, lebo to má (zväčša) hlavu, pätu
a gule. A to aj my, čo furt máme potrebu posledného slova, musíme oceniť
a brať, čo sa núka. Takže áno, veľa brainstormujeme, aj sa hádame, kým
niečo pustíme von. Baví nás to takto, lebo to pripomína hru. Hlavne ten prienik
inšpirácií a podnetov. To, že už netušíme, kto s čím pôvodne prišiel a
cez rôzne inšpirácie smerujeme k jasnej spoločnej myšlienke. Je to sexy.
Čo vám najviac ostane
v pamäti z práce na dizajne pre našu novú parfumovú kolekciu
Fragment?
M.R.: Stretko
na námestí v Levoči. A to, čo nasledovalo bezprostredne po tom, keď
sme doma triedili všetko, čo nám tam ako jednohubky veľká trojka 1907 niekoľko
hodín servírovala medzi obedom, dezertom a kávami. A potom keď prišiel
ten Fragment „click“.
M.D.: Za mňa, keď
sme vám predstavili tú ideu obrazových rámov ako fragmentov vášho parfumového
sveta a keď ste nám dali jasné „yes“. My sme už predtým brutálne veľa
brainstormovali, a potom prišiel ten moment, to dnes ani nemôžeme
prezradiť, že čo to bolo, lebo samých nás to zarazilo, prečo zrazu na seba
kukáme a hovoríme si, že čo ti****, veď to je ono! Tá inšpirácia (radšej)
ostane tajomstvom; museli sme to čistiť a vyhadzovať veci, až kým sme sa
konečne dopracovali k čistému motívu, ktorý nám tam podprahovo rezonoval
v súvislosti s 1907. Od tohto momentu sme presne vedeli, čo chceme
a vy ste to parádne odvnímali a podporili. Voľné ruky, rýchle tempo,
vtip a pochop. To ma bavilo!
![]() |
Miroslav Dorotčín a Maroš Roch - kreatívne duo M/R/D. |
To zní jako dreamteam!
ReplyDeleteWaw, toto je dvojka ako sa patrí 👏
ReplyDelete