November 6, 2020

Kreatívni MRD-I, ktorí vedia, ako to má vyzerať.

Miroslav Dorotčín a Maroš Roch - kreatívne duo M/R/D.

Miro a Maroš. Veselí rozhľadení mladíci, z ktorých tryská prúd slov, nápady a vždy je s nimi sranda. Mám v živej pamäti naše prvé stretnutie v našej parfumérii 1907 v Košiciach, kde ešte ako takmer niche parfumový panici objavovali pre nich nový parfumový svet. Boli zvedaví, s otvorenými hlavami a so skutočným nadšením pre niečo nové, čo môžu objavovať. Bol to pre mňa ten typ ľudí, s ktorými sa dá pokecať popri parfumoch o všetkom možnom. Po ich návšteve sme ostali s Evkou vyrehotaní ako „prasknutý melón“, ako by Miro povedal. 

Chlapci sa ponárali do parfumového sveta čoraz hlbšie, čo vyústilo do písania parfumových dojmov pod pseudonymmi „Roztoč a Krůta“ pre parfumový blog Frangipani.cz  Tento svet umeleckých parfumov ich pohltil. Hľadali cestu, ako v ňom zanechať svoj jedinečný odtlačok. Vzniklol kreatívny tandem M/R/D ako skratka ich mien a priezvisk -  Maroš Roch a Miroslav Dorotčín.

Spolupráca 1907-čky s touto dvojkou bola už len akýmsi prirodzeným vyústením. Chlapci nám robili kreatívny vizuál k našej novej parfumovej kolekcii 1907 Fragment, ktorú práve postupne predstavujeme verejnosti a svetu. Prečítajte si krátky rozhovor s chlapcami z M/R/D, kde trošku porozprávajú o tom, čo a ako.

Miroslav Dorotčín a Maroš Roch - kreatívne duo M/R/D.



Robíte dizajn aj pre veľké nadnárodné spoločnosti. Prečo ste sa rozhodli aj pre menšie parfumové značky?

M.R.: Miro je vo fachu už vyše dekády, má za sebou projekty pre globálne športové značky: v jeho portfóliu nájdete autá, vlaky, autobusy, obrábacie stroje... Jeho záber ma neprestáva udivovať. Spolu sme začali tvoriť až keď sme obaja prepadli vášni pre nichové parfumy. Od blogovania pre Frangipani.cz, kde sme ako Roztoč & Krůta o tejto vášni začali písať, sme sa prirodzene dostali aj k 1907čke. No a to už to bolo jasné, že otázka neznie „prečo?“, ale „ako?“

M.D.: Pracovne sme si dlho išli každý svoje, stále tam však bolo to hľadanie, čo by sme vedeli robiť spolu. Mňa bavia technickejšie veci, a cez Maroša som našiel vášeň v niche vôňach. Tie sme spolu začali objavovať a trocha i zbierať. Postupne sa prestalo utrácať  za handry a išlo sa po v emócii vo fľaškách. A nebolo to víno. Ja sa už dlho venujem retail dizajnu pre čisto komerčné účely, čo je fajn, ale globálne firmy vyžadujú globálne nápady a priestor na kreativitu sa tak nepríjemne zužuje. Teda takú tú naozaj moju kreativitu. Niche parfumový svet je v tomto parádny. Brutálne sa rozrastá, ale stále je tam veľa „arty“ brandov, ktoré sú odvážne a posúvajú hranice. Pre mňa proste príležitosť robiť retail hravo.

 

Vieme, že robíte kreatívny dizajn pre viacero niche značiek, čo určuje aký dizajn pre akú značku zvolíte?

M.R.: To asi zatiaľ nedokážem tak všeobecne definovať. Tu bol napríklad určite rozhodujúci ten ľudský rozmer. A musí tam byť nadšenie pre veci, ktoré tá značka robí. Potom už stačí málo, seriál na Netfixe, obľúbený videoklip, kniha, niekedy stačí pamätný zážitok, ktorý jeden z nás oživí, klikne to s brandom a už sa kreslí a žhavia sa komunikátory. Asi ide o ten moment, kedy pocit úplne potlačí ambíciu a začne sa obľúbená hra.

M.D.: Hej, výber je čisto emocionálny. Ak si pozriete instagram @creativemrd, našou prvotinou bola srdcovka, ktorú dodnes považujeme obaja za etalón voňavkárčiny. Čokoľvek dodnes ovoniam, prirovnávam k nej. V tomto sa zvláštne zhodujeme, a tak bolo jasné, že náš prvý spoločný výstrel bude venovaný jej. A zafungovalo to. Zistili sme, že nás bavia brandy, ktoré to neuhrávajú na „opuletné prezentácie tretieho druhu“, ale sebavedomo si kráčajú niche svetom s akcentom na kvalitu. Teda žiadna snaha očariť blogosféru, autentická robota so šťavami, na ktoré nezabudneš.

 

Robili ste kreatívny dizajn aj pre nás. Čo vás zaujalo a čo vás prekvapilo v rámci našej spolupráce?

M.R.: Tá prirodzenosť, s akou to celé prebehlo a to, ako sa stretli naše nadšenia. A dôvera, ktorú sme od začiatku cítili, to bol motor, ktorý nám pomohol mať vo veciach od začiatku jasno, to sa len tak nestáva.

M.D.: Pocit. Ako elévom nám trvalo pomerne dlho vôbec pochopiť, čo 1907 vlastne je. V rámci Slovenska a vôbec, na glóbuse. Váš „Nom“ z kolekcie Beneath the Surface sa nám dostal do buniek a cesta k prevoňaniu sa k aldehydom už bola na spadnutie. A to ja osobne stále tvrdím, že Chanel nr.5 je pánska vôňa. Stretká s vami nás vždy ukrutne bavili a totálne nás prevalcoval ten zápal a servis, aký svojim zverencom servírujete (lebo to už nie sú zákazníci, to je normálne že voňavý odboj). To ma dostalo. A teraz ten vzájomný rešpekt a empatia a všetko... Tá práca nás úplne pohltila v tom najlepšom možnom zmysle.

 
Creative M/R/D tvoríte vy dvaja ako duo. Má každý svoje vlastné pole pôsobnosti, v čom sa prekrývate a do čoho si fušujete?

M.R.: Platia všetky tri varianty naraz, povedal by som. S „malým“ detailom, že Miro je macher v tom, čo robí. Tá viditeľná práca je celá jeho. Ja len skúšam, ktorá idea mi prejde. Fungujem skôr v slovách, obrazoch, v súvislostiach, popkultúrnych odkazoch a baví ma, ako sa nechá nadchnúť pre nejaký projekt, s ktorým prídem. A humor. Ten vnímame veľmi podobne.

M.D.: Určite je to rozdelené. Ja som exekútor. Maroš je hnidopich, asi jediný človek, ktorého počúvnem, keď pindá do toho, čo robím. Chvalabohu žiaľbohu, takmer vždy má pravdu, čo pre moje ego znamená päsťofku rovno do nosa. Len on vždy príde s argumentom, ktorý musím vydýchať pri cige na balkóne a vraciam sa ku compu a mením, lebo to má (zväčša) hlavu, pätu a gule. A to aj my, čo furt máme potrebu posledného slova, musíme oceniť a brať, čo sa núka. Takže áno, veľa brainstormujeme, aj sa hádame, kým niečo pustíme von. Baví nás to takto, lebo to pripomína hru. Hlavne ten prienik inšpirácií a podnetov. To, že už netušíme, kto s čím pôvodne prišiel a cez rôzne inšpirácie smerujeme k jasnej spoločnej myšlienke. Je to sexy.

 

Čo vám najviac ostane v pamäti z práce na dizajne pre našu novú parfumovú kolekciu Fragment?

M.R.: Stretko na námestí v Levoči. A to, čo nasledovalo bezprostredne po tom, keď sme doma triedili všetko, čo nám tam ako jednohubky veľká trojka 1907 niekoľko hodín servírovala medzi obedom, dezertom a kávami. A potom keď prišiel ten Fragment „click“.

M.D.: Za mňa, keď sme vám predstavili tú ideu obrazových rámov ako fragmentov vášho parfumového sveta a keď ste nám dali jasné „yes“. My sme už predtým brutálne veľa brainstormovali, a potom prišiel ten moment, to dnes ani nemôžeme prezradiť, že čo to bolo, lebo samých nás to zarazilo, prečo zrazu na seba kukáme a hovoríme si, že čo ti****, veď to je ono! Tá inšpirácia (radšej) ostane tajomstvom; museli sme to čistiť a vyhadzovať veci, až kým sme sa konečne dopracovali k čistému motívu, ktorý nám tam podprahovo rezonoval v súvislosti s 1907. Od tohto momentu sme presne vedeli, čo chceme a vy ste to parádne odvnímali a podporili. Voľné ruky, rýchle tempo, vtip a pochop. To ma bavilo!

Miroslav Dorotčín a Maroš Roch - kreatívne duo M/R/D.



2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...