October 26, 2016

Antonio Alessandria. Parfumér s výhľadom na sopku Etna. (ROZHOVOR)

Antonio Alessandria
Čo majú spoločné mesačný svit dopadajúci na alabastrovú pokožku mladej ženy, cesta bludiskom duše, sopka chrliaca lávu do mrazivej noci a kvety meniace sa na ohňostroj? Všetko sú to príbehy parfémov, obrazy, ktoré Antonio Alessandria vložil do svojich vôní. Parfumér, ktorého vône sa vám môžu páčiť alebo nepáčiť, ale určite vami pohnú a zanechajú dojem. Nech sa páči, rozhovor.

1. Si z Katánie na Sicílií, dali by sa od teba očakávať parfémy s ľahkou slnečnou dušou, napriek tomu prekvapuješ plnokrvnými komplexnými a neustráchanými vôňami s jasným charakterom. Vyštudoval si elektronické inžinierstvo a potom pracoval v spoločnosti zaoberajúcej sa polovodičmi. Kde sa zrodilo presvedčenie, že práve parfémy budú tvojim poslaním?

Stále ma priťahoval svet zmyslov. Mám rád varenie, dobré jedlo a pitie, ale keď som sa stretol so svetom umeleckých parfémov, bolo to pre mňa ako skutočné zjavenie. Bol som prekvapený tým, že za vôňou vždy existuje nejaký príbeh. Moje prvé stretnutie s týmto svetom bolo v malom obchodíku v Ríme. Tam ma zviedlo predovšetkým rozpávanie o vôňach, myšlienka príbehu spojeného s vôňou. Odvtedy bolo mojou túžbou prehĺbiť svoje poznanie o vôňach. Začal som navštevovať rôzne parfumérske kurzy najskôr v Taliansku a neskôr vo Francúzsku. V roku 2005 som otvoril obchod, Budoir 36, v meste kde žijem. Spočiatku v tom nebol žiaden obchodnícky zámer, chcel som len uspokojiť svoju potrebu s radosťou rozprávať o svojej vášni a dať možnosť všetkým objaviť tento svet umeleckých parfémov. V tejto snahe, v tomto rozprávaní o parfémoch som našiel vlastné poslanie. Túžba vytvoriť vôňu, parfém, ktorý by rozprával príbeh prišla následne. Ale sformulovať, namiešať vôňu nie je vôbec jednoduchá záležitosť. Takže som potreboval dosť dlhý čas na štúdium a preskúmanie ciest ako tvoriť vône. V mojom osobnom ponímaní parfumérčina, tvorba a formulácia vône sú spôsob, ako vyjadriť sám seba, ako rozprávať o svojom živote, kultúre.


2. Vo svojom živote som už ovoňal nespočetne veľa vôní a máločo ma dokáže prekvapiť, ale keď som prvýkrát ovoňal  NUIT ROUGE, povedal som si vau!, tak nádherný kontrast. Rád by som poznal tvoje myšlienky v spojení s týmto parfémom.

Nuit Rouge rozpráva o kontrastoch a predovšetkým o tom pocite, keď ťa niečo priťahuje a desí zároveň. Katánie sa nachádza pod sopkou Etnou. Niektoré noci môžeš stát uprostred hlavnej ulice a sledovať erupcie. Nie je to nebezpečné, pretože sopka je dostatočne ďaleko, ale cítiš tú silu prírody. Pre nás je to bežný zážitok. Ale sú tu niekedy tie zamračené noci, keď sa stane niečo mimoriadne. Nemôžeš jasne vidieť výtrisky lávy na oblohe, ale obloha je červenkastá a je vidieť len záblesky, ktoré pretínajú temnotu noci. Je to niečo neobyčajné, ako keď máš pocit, že niečo je za rohom, chcel by si vidieť viac, ale zároveň máš strach čo sa môže stať. Nuit Rouge (Červená noc) je založený na tomto kontraste. Zelená, kovová a chladná ako strach, ale ako sa vyvíja priťahuje ťa, zamotáva ťa ako zvádzajúca výzva neznámeho.

Nuit Rouge

3. Takmer každý parfumér má vo svojom portfóliu nejaký parfém, kde je hlavným motívom tuberóza resp. biele kvety. U teba je to NACRE BLANCHE. Je to akási nepísaná povinná jazda.  Je tento kvet skutočne tak zaujímavý a lákavý na spracovanie? Je výzvou robiť to isté čo všetci a predsa to urobiť inač, po svojom?

Tuberóza ma skutočne priťahuje kvôli jej zvádzajúcej dvojznačnosti. Biela a panenská, ale rovnako aj telesná, zmyselná a žiadostivá. Ale čo ma na nej zviedlo najviac bol tuberózový absolute, ktorý vonia zeleno, zemito, korenisto... to bola moja predstava ako interpretovať tému tuberózy, ktorej vôňa je obyčajne veľmi ďaleko od toho ako vonia tuberózový absolute. Tiež som chcel posunúť kreatívny proces ešte o kúsok ďalej. Tuberóza, ktorú by mohol nosiť muž. To je dôvod, prečo má moja tuberóza  tiež kožené a drevité tóny, no zároveň udržiava kvetinový charakter tejto úžasnej suroviny.

Nacre Blanche

4. A čo flakóny? Art Deco štýl? Aká je za nimi filozofia? Mimochodom veľmi dobre padnú do dlane, snáď najlepšie zo všetkých, ktoré som kedy držal v ruke. Človek má nutkanie poťažkať si ich a pohrávať sa s nimi v dlani.

Art Deco je jeden z mojich najobľúbenejších štýlov v architektúre a dekoratívnom umení. Pochopiteľne ma to ovplyvnilo pri výbere flakóna. Chcel som flakón, ktorý sa ľahko drží v ruke, niečo, s čím sa dá pohodlne manipulovať, niečo, čo sa dá takmer skryť v ruke, pretože „tvoj parfém je tiež tvojím tajomstvom“. V povrchovej úprave som chcel dosiahnúť efekt mäkkosti a jemnosti, aby som eliminoval pocit chladu zo skla a ponúkol ilúziu dotýkania sa niečej pokožky. Flakón parfému ma potom blízko k tomu aby sa stal objektom fetišu, stáva sa „telom“ vône, kým samotný parfém je „dušou“.

5. V NOIR OBSCUR je v zložení rum. Ako parfumér dostane do parfému čuchovú ilúziu, predstavu rumu?

Áno, je možné dosiahnúť rumový efekt (zmiešaním rôznych zložiek v rôznom pomere), ale v Noir Obscur som použil skutočný Rhum absolute, špeciálnu extrakciu priamo z destilovaného alkoholu.

Noir Obscur

6. V tvojom triu parfémov NACRE BLANCHE, NOIR OBSCUR, NUIT ROUGE je možné si všimnúť, že všetky ich názvy začínajú na písmeno „N“. Náhoda?

Prvé trio vôní som nazval „Hommage à la lune” (Pocta mesiacu). Vybral som si túto tému, pretože v mojej vlastnej predstave majú parfémy veľmi blízko k mesiacu. Vždy vravím, že všetko je úplne iné pod mesačným svetlom, než počas dňa, rovnako ako sme iní, keď nosíme vôňu. A bez noci nie je mesiac, takže to je dôvod, prečo som si vybral všetky mená začínajúce na "N", ako noc (night, notte).

7. FLEURS ET FLAMMES. Animálnosť a zadymené kvety. Neobyčajná vôňa. Ako dlho si ju tvoril?

Skomponovať vôňu nie je linaárny proces. Záleží na inšpirácii, na komplexných procesoch odohrávajúcich sa v mysli, na asociáciách a interpretáciách. Je možné nájsť cestu rýchlo alebo stratiť čas kvôli nesprávnej intuícií. Tvorivý proces môže zabrať niekoľko mesiacov. A potom je potrebné „doladiť“ vôňu po technickej stránke. A čo sa týka Fleurs et Flammes, vytvoriť ju mi trvalo šesť mesiacov.

Fleurs et Flammes

8. Aká farba flakónu bude následovať? Modrá? Zelená? Prezradíš?

Ako si uhádol? Áno, pravdepodobne to bude modrá!

(poznámka: Antonio nakoniec tento rok v Septembri na výstave Pitti vo Florencii predstavil novú vôňu Éperdument, ktorá má spojitosť aj s morom, ale flakón je priehľadný, asi tak zmenil povôdný zámer a ja som to nakoniec neuhádol)

9. A teraz dilema. Máš dve možnosti. Vyrobiť parfém, ktorý spôsobí revolúciu, vytvorí nový parfumérsky smer, ale tvoje meno s touto vôňou nikdy nebude spojené, teda ostaneš v anonymite. Alebo vytvoríš generickú vôňu pre masy, ktorá bude priemerná, ale predajú sa z nej milióny kusov, ale tvoje autorstvo bude všeobecne známe. Ktorú možnosť si vyberieš?

Tu niet pochýb! Vyberiem si vytvoriť revolúciu v anonymite!

10. Čo robí parfém sexy?

Myslím, že parfém je sexy ak si zachová spojitosť, súvislosť s našou inštinktívnou a zvieracou časťou. Takže koža a iné živočíšne tóny (pižmo) aj keď len vo veľmi malej dávke robia parfém sexy.

Ďakujem za rozhovor!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...