April 10, 2016

Esxuálne radovánky v Miláne.


Miláno. Metropola módy, symfónia štýlu, dizajnu a luxusu. Krásne talianske uličky, krásne Talianky, výborné cestoviny, voňavá káva, Aperol, Campari a famózna zmrzlina. Domáci si žijú svoj dolce vita s typickou ľahkosťou a „buongiorno“ vyslovujú tradične s úsmevom na tvári. Možno je to len prelud turistu, no mal som pocit, že tam ľudia vedia ako žiť. Starí, mladí, bohatí aj chudobní posedávajú v parkoch, na múrikoch, v reštauráciách a kaviarničkách a vyzerajú šťastne, akoby žili v ružovej bubline bez problémov. Ženy majú z milánskych uličiek s luxusnými butikmi mokré sny a páni si tiež prídu na svoje. Okrem futbalu, okruhu formuly F1, množstva galérií a múzeí si takisto vedia oživiť šatník kúskami oblečenia vo všetkých strihoch, cenách a farbách dúhy. Môj dôvod cesty do centra Lombardie bol však celkom iný. Mojim cieľom bolo užiť si esxuálne radovánky.

V Miláne sa totiž každoročne koná medzinárodná výstava umeleckých parfémov s názvom ESXENCE . Názov je skratkou spojenia  „The Scent of Excellence“ – Vôňa dokonalosti. Cieľom bolo vytvoriť medzinárodnú propagáciu umeleckých parfémov, vytvoriť spoločenstvo, kde sa môžu stretávať parfémový nadšenci, vzájomne si vymieňať informácie, inšpirovať sa, skrátka spoločne komunikovať a samozrejme ovoniavať. Skvelá platforma pre podporu nových talentov, parfumérov, dizajnérov flakónov a všetkých tvorcov parfémových príbehov. Tento rok sa konal už 8. ročník výstavy.


Na Esxence sme s 1907-čkou stretli kopec skvelých ľudí, tváre známe aj neznáme. Veľmi potešilo opätovné stretnutie s blogerom Jurajom Sotošekom s ktorým sme si nedávno dali parfémový (aj rumový) duel. Rovnako potešili aj známe tváre od bratov Čechov Mirka Unucková a Romana Granatová z blogu frangipani.cz, s ktorými sme stihli aspoň dobrý drink, keďže program bol nabitý a všetci chceli stihnúť všetko. Okrem nasávania atmosféry, príjemných stretnutí a ovoniavania noviniek zo sveta niche parfémov bolo našim cieľom priniesť na Slovensko do našich parfumérií aj nové značky, ktoré zakývali našimi nosmi. Podarilo sa, ale viac zatiaľ neprezradím.

Medzi uličkami výstavy som natrafil aj na niekoľko hviezd parfémového sveta, o ktorých som doteraz iba čítal a pár rokov dozadu by sa mi ani nesnívalo, že ich môžem reálne stretnúť a normálne s nimi pokecať. Ja, sídliskový chlapec z malého mesta na východnom Slovensku, ktorý sa túžil stať súčasťou parfémového sveta. Jedným z vrcholov výstavy bolo stretnutie s  Lucom Turinom, najslávnejších parfémovým kritikom, spoluautorom najznámejšieho sprievodcu vôňami „Perfumes the A-Z guide“, biofyzikom a tvorcom revolučnej teórie, ktorá sa zaoberá mechanizmom, akým človek vníma vôňu.

Luca Turin


Ďalšie stretnutie, z ktorého som bol nadšený bolo s Patriciou de Nicolaï, 1. dámou francúzskej parfumérčiny. Madam de  Nicolaï pochádza z slávnej francúzskej parfumérskej rodiny Guerlain s takmer 200-ročnou tradíciou a je neterou Jeana Paula Guerlaina. Stala sa prvou ženou, ktorej sa podarilo vstúpiť do sveta parfumérov, ktorý dovtedy zastupovali výhradne muži. Mala prebrať rodinnú tradíciu, avšak veci sa vyvinuli inač a ona sa vydala vlastnou cestou. Podarilo sa jej vytvoriť nezabudnuteľné parfémové klasiky, získať množstvo ocenení a uznanie kritikov. Vstúpila do parfumérskej siene slávy a stala sa prezidentkou Osmotéky (Osmothèque) vo Versailles, ktorá je najväčším archívom parfémov na svete, ktorý okrem iného zahŕňa viac ako 400 starých parfémových klasík, ktoré sa už nedajú nájsť a ovoňať nikde inde na svete. Patricia bola taká láskavá, že mi venovala parfém aj svoju knihu a pridala krásne venovanie. Do jej vône New York som sa zamiloval.
Patricia de Nicolaï

A keď sme už pri Osmothèque, aj tá tam mala svoj stánok a tak som mal tú česť ovoňať zopár klenotov. A poviem Vám, bol to neskutočný zážitok. Pôvodná Chanel no 5 s receptúrou z roku 1921 sa s tou dnešnou nedá ani porovnať. Ta plnosť, telnatosť, výrazná od prvého momentu a zároveň rafinovaná a nenásilná. Paráda. Obsluhoval to tam chlapík, ktorý očividne miluje svoju prácu a tak sme sa aj celkom výdatne porozprávali.


Na Esxence som narazil na množstvo zaujímavostí. Niekedy príjemne prekvapili flakóny, niekedy vône, ideálne aj aj. A niekedy to bolo sklamanie, ale tak to má byť. Ako každé iné umenie, aj toto je subjektívne. Koľko ľudí, toľko chutí a názorov. Pestrosť je základ pre výber. Videl som rôzne štýly od tradičnej francúzskej školy aj po úplne nové smery pracujúce s novými materiálmi a ideami. Ani orient nezaostával a čoraz viac bolo vidieť a cítiť spojenie prvkov Európskej parfumérskej školy a orientálnych zložiek. Napísať o všetkom, čo ma zaujalo, to sa nedá. Tak aspoň zopár čriepkov.

Z klasiky potešila prudko elegantná a šarmantná dáma Prudence Kilgour so svojou rodinnou značkou Prudence Paris. Krásny kus poctivej práce. Až učebnicová, sofistikovaná, prepracovaná francúzska elegancia vo flakónoch, ktoré sú zabalené do krabičiek z ručne vyrobeného papiera, ktorých výrobou sa zaoberá manžel Prudence, bývalý sudca, ktorý podľahol kúzlu umenia a parfémov.


Z nováčikov na scéne ma zaujali The House of Oud zo Spojených arabských emirátov s krásnymi ručne maľovanými flakónmi  s kolekciou „záhrada“ a kolekciou „deň v púšti“. Vône snedé slečny nenanášali na papieriky, ale navoňali nimi stužku so zlatým vyšitým nápisom značky a uviazali vám ju na zápästie a tak to rozvoniavalo pod nosom celý deň. Vskutku osviežujúca myšlienka ako odprezentovať vôňu.


Na flakónoch značky Merchant od Venice (Kupec benátsky) som mohol oči nechať. Pestrofarebné flakóny zo svetovo presláveného muránskeho skla, ktoré je vyrábané ručne sklárskymi majstrami  priamo v Benátkach, na ostrove Murano. Každý kus je tak v podstate originál.


A toto je detail na kúsok, ktorému sa budem dôkladnejšie venovať v osobitnom príspevku. Meno značky zatiaľ neprezradím:



Prišiel som, videl som, odchádzam. Esxuálne radovánky na Esxence mám za sebou. Stihol som aj nasať život v uličkách Milána, vidieť La Scalu, poprechádzať sa po obrovskom Castello Sforzesco postavenom z červených tehál, navštíviť Duomo - jednu z najväčších katedrál na svete, dať si kávu vo veľkolepej nákupnej galérii Vittorio Emanuele II, ktorej  krása sa nedá ani odfotiť, to proste musíte vidieť a byť tam. Spokojný a plný zážitkov odchádzam domov. Vianoce ďaleko, no ja tie svoje parfémové už mám za sebou. V apríli, v Miláne. Ciao :-)

Galleria Vittorio Emanuele II
Duomo di Milano

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...