Jan Ewoud Vos - Puredistance |
Štvrtok o štvrtej. V našej
parfumérii v hoteli Carlton v Bratislave. Taká bola dohoda. Vstúpil
k nám na minútu presne. Charizmatický holanďan Jan Ewoud Vos, majiteľ
značky Puredistance, ktorá vyrába parfémy, ktoré sú považované za jedny
z najexkluzívnejších parfémov na svete. Parfémy, ktoré svoju exkluzivitu
dokazujú nielen svojou cenou a dostupnosťou, ale najmä svojou vôňou, kde je na
prvé ovoňanie jasná kvalita zložiek, prepracovanosť a komplexnosť. Parfémový
znalci naprieč svetom súhlasia. Jan Ewoud Vos. Chlapík, ktorého dokážete
počúvať celé hodiny, najmä kvôli tomu, že vám na zdanlivo všedné otázky dokáže
dať veľmi zaujímavé odpovede a iný pohľad na vec. A čo si na ňom
cením azda najviac je jeho zásadovosť. Čo povie, to platí. A to je už dnes
u ľudí vzácnosť, také „obyčajné“ slovo chlapa.
Zvítali sme sa a boli sme samozrejme zvedaví, čo nám nesie za novinky. Svoju spoločnosť nám sľúbil do deviatej večer, nakoniec s nami ostal omnoho dlhšie a lúčili sme sa niekedy po polnoci. Po zvítaní sme sa presunuli na kávu, kde sme sa dozvedeli, že práve prichádza zo stretnutia z Viedne, kde sa stretol s Birgit, autorkou známeho blogu o vôňach Olfactoria's Travels. O čom bolo ich stretnutie? To zatiaľ zostane tajomstvom.
Zvítali sme sa a boli sme samozrejme zvedaví, čo nám nesie za novinky. Svoju spoločnosť nám sľúbil do deviatej večer, nakoniec s nami ostal omnoho dlhšie a lúčili sme sa niekedy po polnoci. Po zvítaní sme sa presunuli na kávu, kde sme sa dozvedeli, že práve prichádza zo stretnutia z Viedne, kde sa stretol s Birgit, autorkou známeho blogu o vôňach Olfactoria's Travels. O čom bolo ich stretnutie? To zatiaľ zostane tajomstvom.
![]() |
Puredistance 10th Anniversary cake. |
Puredistance oslavuje tento rok 10
rokov od svojho vzniku. Značka, ktorá ostala verná svojim hodnotám od počiatku
po dnes. Puredistance nemá za sebou žiaden cudzí kapitál ani veľkú korporáciu, len
vlastné peniaze zakladateľa, stále ostávajú malí, nezávislí, vyrábajú ručne, netlačia
na pílu a nechŕlia jeden parfémovú novinku za druhou. Jan Ewoud hovorí, že
Puredistance berie ako svoje životné dielo, preto sa nemá kam ponáhľať. Kvalita
potrebuje čas a najmä trpezlivosť. A slová pre neho nie sú len
slovami. Ak hovorí o exkluzivite, tak hovorí o tom, že jeho parfémy
viete kúpiť len v približne 100 parfumériach na celom svete v 35 krajinách.
Keď masové značky vyrobia z jedného parfému 5 miliónov kusov fliaš, on
vyrobí 5000. Od hostí teda padla otázka: Koľko ľudí vlastne tvorí Puredistance?
Osem, odpovedal. Do svojho parfémového sveta už stihol pribrať aj svoje dve
dcéry a tak je obklopený čisto ženským kolektívom, o ktorom vraví, že
sa v ňom necíti ako šéf, ale ako otec, ako učiteľ, ktorému všetci radi načúvajú.
Za záväzok si dáva, aby boli všetci v Puredistance šťastní, pretože
sťastný tím vedie v konečnom dôsledku k šťastním zákazníkom a len na
takých základoch sa dá stavať v dlhodobom horizonte.
![]() |
Puredistance team oslavuje 10. výročie značky. |
Po káve sme sa presunuli späť do
parfumérie, pretože sme sa nevedeli dočkať, kedy ovoniame parfém s názvom
Warszawa, ktorý priniesol so sebou. Dosť netypické takto pomenovať parfém, ale
ako všetko v Puredistance, aj toto má svoje vysvetlenie. Budeme sa vracať
v čase. Príbeh Warszawa sa pozvoľne začal pred viac ako 30-timi rokmi, keď
Jan Ewoud Vos prvýkrát počul skladbu od Davida Bowieho s názvom Warszawa.
Zaujala ho hudba, ale aj samotný zvuk slova Varšava. Páčilo sa mu ako znie.
Opakoval si Var-ša-va. O mnoho rokov neskôr, už ako majiteľ Puredistance,
navštívil Varšavu a bol očarený mestom, najmä krásnymi a elegantne
oblečenými ženami, ktoré sa hrdo nosili ulicami mesta. Vravel, že
v Holandsku chodia ženy oblečené skôr ležérne a v uvoľnenom štýle, preto bol
milo očarený tým, ako upravené a elegantne oblečené boli poľské ženy vo
Varšave. Cez fotky zachytával amosféru mesta plného histórie, krásy a života. Vo výsledku sa zrodila
myšlienka vytvoriť parfém s týmto názvom.
![]() |
Puredistance Warszawa (zdroj: www.fragrantica.com) |
Vôňa vznikala v spolupráci
s poľskou rodinou Missala, ktorá založila a prevádzkuje vo Varšave rodinný
podnik, parfumériu s 25 ročnou tradíciou špecializujúcu sa na niche
parfémy. Parfém namiešal Antoine Lie, ten istý majster parfumér, ktorý už vytvoril
pre Puredistance dve iné vône - White a Black. Warszawa má ešte jedno
špecifikum. Slovo exkluzivita je toľko nadužívané, že vo svete takmer stratilo
význam, preto sa v Puredistance rozhodli, že na znak toho, ako veľmi si
cenia význam tohto slova, ponechali parfumérii Missala ročnú exkluzivitu na
tento parfém, čo znamená, že do 1. novembra 2017 viete Warszawu kúpiť len na
tomto jedinom mieste na svete. Až po tomto dátume ju pustia do celého sveta. A ako
vonia? Veľmi dobre a na každom inač. Jan Ewoud Vytiahol zo svojej tašky
malý cestovný zlatý spray a nastriekal nám všetkým Warszawu na kožu.
A my sme ovoniavali a porovnávali... a zhodli sa na tom, že je
to vôňa ktorá patrí do kolekcie Puredistance. O tom ako vonia Warszawa niekedy nabudúce.
Ovoniava sa Warszawa. |
S Janom Ewoudom sme potom ešte poovoniavali kde čo z toho, čo máme v parfumérii a rozprávali sme sa o parfémoch.
Rozprávali sme sa aj o kamenných predajniach verzus internetových obchodoch. Jan Ewoud vyzdvihol dôležitosť kamenných parfumérií pre Puredistance, pretože tie sú tým, ktoré robia značku značkou a davajú vám ucelený pohľad na veci. S parfémom Puredistance, si nekupujete „len“ parfém, ale aj celý jej príbeh, jej filozofiu, jej svet. Je iné môcť sa niečoho reálne dotknúť, reálne to vidieť, farby, tvary, príbeh parfému, ktorý vám vyrozpráva človek, ktorý vás tým svetom parfémov sprevádza. Viete sa dozvedieť napríklad aj to, že Puredistance vznikla ako túžba odlíšiť sa od nevkusu a prázdneho pôvabu novozbohatlíkov, že existuje aj prirodzená elegancia, ktorá nepotrebuje byť násilne okázalá a kričať na všetky smery, prečo nebolo k vôni Black nikdy zverejnené zloženie, prečo má vôňa M špecifický odtieň sivej metalízy, že mašla na krabičke je uviazaná ručne, že to, že majú parfémy Puredistance koncentráciu parfémových olejov až do 38% má svoj dôvod, že každá drobnosť na ktorú dokážete s súvislosti s ich parfémami pomyslieť má svoju myšlienku a zmysel... Proste cítiť, vidieť to a počuť od reálnej osoby oproti vám. Je to aj o možnosti zapojiť viacero zmyslov. Čuch, hmat, zrak, sluch. To je niečo skutočné, niečo autentické. Nič z toho nezažijete ak si kliknete na ikonu na internete. Internetový predaj sa stal nevyhnutnosťou aj kamenných parfumérií. Jan Ewoud nastavil cenu, ktorú považuje za relevantnú k produktu, ktorý ponúka. Vypočítal, že jedno navoňanie parfémom Puredistance vás stojí 1 Euro na deň. A to nie je veľa za hodnotu, že voniate krásne celý deň. Aj na internete nájdete na pár vybraných miestach parfémy Puredistance za rovnakú cenu za akú ich nájdete v kamennej predajni. Keďže značka dodáva do obchodov priamo bez distribútorov, vie si cenu svojich parfémov aj ustrážiť. Hnevá ho však, že niektoré internetové parfumérie dávajú k nákupu rôzne zľavové kupóny na ďalší nákup a tak v konečnom dôsledku obchádzajú jeho cenovú politiku a tak znehodnocujú image značky. Veď ani Ferrari nekúpite v zľave. Keď ho internetový obchodníci požiadali aby začal vyrábať viac kusov, odmietol ich. Odmietol ísť na úkor kvality a exkluzivity. Preto ho považujem za jedného z najcharakternejších ľudí v parfémovej brandži. Aby podporil svoj postoj ku kamenným predajniam, dal vyrobiť stolík Puredistance, aby dal ešte väčší dôraz na svet a filozofiu značky. Stolík vyrobil pre veľké parfumérie, kde ponúkajú aj značky, ktoré je už ťažké zaradiť do výklenkovej umeleckej parfumérčiny. Značka nikdy nepatrila do sveta ostatných a teraz to deklaruje aj vlastným svetom na vlastnom šachovnicovom stolíku.
Zlato-čierna šachovnica značky je
už niečo notoricky známe. Keď dostal otázku, prečo práve šachovnica, odpoveď
bola, že šach je metaforou na viacero rovín. Šach je hra kráľov a ma
bohatú históriu. Je to inteligentná hra. Šachovnica je svojim vzhľadom elegantná
a jednoduchá, napriek jednoduchosti však skrýva rozsiahle možnosti. Pohyb
po šachovnici má jasné pravidlá, ale poskytuje obrovskú slobodu pohybu
figúrkami. No ani tí najlepší šachisti si nevystačia len s vysokou
inteligenciou, šach je tiež o intuícii, o istej predvídavosti
a kreaitivite riešenia. Na ťah máte dostatok času, čo je metaforou na to,
že Jan Ewoud Vos má čas, nikam sa neponáhľa, nesleduje trendy, nejde
s davom, ale trpezlivo buduje svoje dielo, značku Puredistance
v rozvážnom tempe. V čoraz rýchlejšom svete, kde sa všetko zrýchľuje
a mení mihnutím oka je to sympatický prístup. No a zlatá a čierna, to
sú nadčasové farby elegancie a luxusu.
Z tašky potom vytiahol balíček
pohľadníc Puredistance, ktoré sám vyrobil, keďže Jan Ewoud je profesionálny
fotograf a niekedy dávno dokonca vydal knihu svojich fotografií, ktorú som
mal možno vidieť a polistovať si v nej. Každý si vybral jednu pohľadnicu a Jan
Ewoud nám ich potom ručne vypísal. Porozprával nám ešte, že keď bol na podobnú
návštevu v Shangaii tak mal dvoch ochrankárov a ľudia si kupovali lístky aby
sa s ním mohli odfotiť. U nás sa lístky nepredávali, mohol sa
s ním odfotiť každý, kto mal o to záujem. Samozrejme že sme to
využili a máme krásne fotky.
Nezabudol som sa spýtať na vôňu, ktorú práve používa a má na sebe, pretože som niečo cítil, ale nevedel som odhadnúť čo to je a nebolo to ani M ani Black. Povedal mi, že si dal vyrobiť osobnú vôňu a tak ma ponúkol, aby som ju ovoňal. Veľmi pekná záležitosť. Bolo to niečo zaoblené, plné a komplexné, bez ostrých hrán, nesladké, ale hrejivé, skrátka príjemné, nekričiace a rafinované.
Evka a Jan Ewoud Vos. |
Monika a Jan Ewoud Vos. |
Nezabudol som sa spýtať na vôňu, ktorú práve používa a má na sebe, pretože som niečo cítil, ale nevedel som odhadnúť čo to je a nebolo to ani M ani Black. Povedal mi, že si dal vyrobiť osobnú vôňu a tak ma ponúkol, aby som ju ovoňal. Veľmi pekná záležitosť. Bolo to niečo zaoblené, plné a komplexné, bez ostrých hrán, nesladké, ale hrejivé, skrátka príjemné, nekričiace a rafinované.
Neskôr sme sa s ním
v kruhu priateľov spolu presunuli na večeru, dali si pohár vínka a vo
veľmi príjemnej a uvoľnenej atmosfére rozoberali bežné témy. Rozprával nám
o svojej novej hi-fi audiozostave, o svojich dvoch dcérach a o tom,
ako sa zvyknú zo žartu podpichovať, o svojov psovi, o inom psovi,
ktorý vyzerá ako karfiol, o Holandsku, o svojom starom aute, ktoré ma
plno škrabancov, ale on netúži po novom, lebo s ním prežil kus histórie,
o tenisových súbojoch so svojim ukrajinským priateľom, o Číne,
o pikoškách z parfumovej brandže... skrátka o všetkom, čím žije a my
sme mu rozprávali o tom, čím žijeme my.
Keď sme sa rozlúčili s našimi priateľmi Viktorom a Jozefom, pokračovali
s Janom Ewoudom späť do našej parfumérie, kde sme už mali dohodnuté
stretnutie so štatutármi hotela Carlton, ktorý ho túžili spoznať. Takže ďalšou
zastávkou bol Mirror Bar, ktorý svojou atmosférou priam vyzýval na ďalšiu fľašu
vína. Na Janovi Ewoudovi bolo vidieť, že sa cíti príjemne a je uvoľnený.
Prerozprávali sme zvyšok večera a rozlúčili sa niekedy po polnoci. Bol to
pre mňa zážitok a príjemne strávený večer.
Kedykoľvek si ho rád zopakujem a myslím, že je nás viac.
No comments:
Post a Comment