Bol to klub s veľkým K. Teda
C. Stork Club. Od prohibície až do úsvitu diska bol snáď najznámejším nočným
klubom sveta. Sídlil na Manhattane a schádzala sa v ňom bohatá elita New Yorku.
Smotánka vrátane filmových hviezd, športovcov, politikov, aristokratov a všetkých
aktérov nablýskaného života. Symbol Café Society, miesto, kde ste mohli naraziť
na Joa DiMaggia s Marylin Monroe, kde Frank Sinatra a vojvodkyňa s vojvodom
z Windsoru patrili medzi štamgastov,
kde sa vedľa seba lakťami treli riaditeľ FBI John Edgar Hoover a spisovateľ Ernest Hemingway . Kde Carl Sandberg
pije z jednej fľaše s Jimmym Durantom, Venderbiltovci večerajú spoločne
s Kenedyovcami a pri bare postáva Cary Grant s Greer Garsonovou. To všetko za predpokladu, že máte prístup do VIP CUB ROOM.
Túto VIP miestnosť dal majiteľ
klubu pôvodne postaviť na súkromné účely, aby mal kde hrať karty
s priateľmi. Nesúmerne oválna miestnosť so zrkadlami a dreveným
obkladom, kde na stenách viseli portréty krásnych žien a nebolo tam žiadne
okno. Nikdy nechýbali čerstvé kvety a na stoloch čierne popolníky
s nápisom Stork Club. Hlavný čašník známy ako „Svätý Peter“ určoval kto
smie a kto nesmie vstúpiť do miestnosti.
![]() |
Stork Club |
Charizmatický majiteľ klubu
s gangsterským pozadím, Billingsley, ako dokonalý hostiteľ sa zas staral
o podávanie rúk a uvitávanie filmových hviezd, slávnych muzikantov, úspešných
športovcov, tvorcov kultúry a mocných a dohliadal na to, aby alkohol
tiekol a neraz si so svojimi hosťami posedel a zahral karty. Je známe,
že dával rukou svojej obsluhe tajné signály, ktoré zákazníci nepostrehli, ale
boli dostatočne jasné na to, aby ich obsluha zachytila aj cez rámus dobre sa
baviacej spoločnosti. Nič nebolo ponechané náhode a všetko šľapalo ako
dobre namazaný stroj. Klub mal svojho
fotografa, ktorý dokumentoval výdatný nočný život a nikdy sa nezabudlo ani
na množstvo pôvabných dievčat, ktoré krášlili atmosféru. Stork bol skrátka
v tom čase miestom, ktoré bolo stelesnením luxusu, creme de la
creme, kde vám čašník povedal „vitajte doma“ a kde tenisová hviezda Fred
Perry raz nechal čašníkovi prepitné 10 000 dolárov a to ešte zďaleka
nebolo najvyššie aké dostal. Ernest Hemingway sa napríklad jednu noc pokúsil
grandiózne zaplatiť svoj účet šekom v hodnote 100 000 dolárov, ktorý
dostal za filmovacie práva ku knihe Komu zvonia do hrobu. V prepočte na
dnešnú hodnotu je to asi 1,2 milióna. Stork Club mal však ešte jednu
špecialitu. Svojim výnimočným hosťom
rozdával darčeky. Šperky, diamanty a rubíny, šampanské, likéry a dokonca
automobily. Medzi najznámejší dar patril parfém od Le Galion – Sortilége, ktorý
sa stal známym ako vôňa klubu Stork.
![]() |
Slávna herečka Greer Garson, majiteľ Stork klubu Sherman Billingsley a Sortilége. |
![]() |
Herečka Lucille Ball a jej manžel, herec a hudobník Desi Arnaz a Sortilége. |
A tu sa dostávame
k príbehu ikonickej vône, ktorá ma za sebou 80 rokov histórie. Sortilége
bola kultová vôňa francúzskeho parfumového domu Le Galion, ktorú v roku
1937 vytvoril Paul Vacher. Ten Paul Vacher, ktorý patril k najväčším
parfumérskym velikánom zlatej éry ako Ernest Beaux, Ernest Daltroff, Jacques
Guerlain alebo Edmond Roudnitska. On a Andre Fraysse v roku 1927 spolu skomponovali
slávnu Lanvin – Arpége a spolu s Jeanom Charlesom vytvorili prvú vôňu domu
Dior - Miss Dior. Celkovo pomáhal Christianovi Diorovi rozbiehať jeho značku
a spolu tvorili aj priestorové vône pre jeho šou.
Po monumentálnom úspechu slávnej
Chanel No. 5 sa snáď každý francúzsky parfumér snažil napodobniť jej úspech.
Niektorým sa to podarilo, iným nie. Päťka určila trend kvetinových aldehydoviek
a štandrard ženskej elegancie. V tomto duchu bola komponovaná aj
Sortilége. Ženská, rafinovaná, sebavedomá, ale stále svojim spôsobom jemná. Začína
mäkkou zmesou bielych kvetov
a ylangu. V srdci jazmín, mimóza, narcis, ruža... Zbytočne
však budeme pátrať po jednotlivých zložkách. Je to krásny celok abstraktných
kvetov s iskrivosťou aldehydov. A čo sú vlastne tie aldehydy? Sú to
organické zlúčeniny bežne sa vyskytujúce v prírode ako súčasť rastlín,
kvetov a napríklad aj citrusov. Je ich viacero druhov a každý vonia
trošku ináč. Majú spoločné to, že vytvárajú vo vôňach ostrejší vzdušný
mydlový tón. Taktiež akoby rozmazávali kontúry ostatných zložiek. Ako keď
nanesiete vodové farby na mokrý papier a jednotlivé farby sa začnú
rozpíjať a prelínať.
Paul Vacher držal v opratách
svoju značku Le Galion od roku 1935, kedy ju kúpil od princa Murata až do
svojej smrti v roku 1975. V 1980 pozostalí značku predali jednej
americkej skupine a to bol začiatok jej konca až nakoniec úplne zmizla
z dohľadu. Až prišiel rok 2014. Nicolas Chabot, ktorý predtým dlhé roky
pracoval pre Dior, narazil na jednej dovolenke na starú fľašu vône Sortilége.
Ovoňal ju a nesmierne sa mu páčila. Vôbec ju nepoznal a tak hned
volal svojej mame a tá ju okamžite spoznala. Začalo sa pátranie
v archívoch a stretnutie s Jeanom Kerléom, zakladateľom múzea vôní Osmothèque
vo Versailles. Ten Chabotovi poradil, aby vyhľadal dcéru Paula Vachera, ktorá
mala byť údajne ešte stále nažive. Ako sa volala za slobodna vedel každý, ale
ako sa volá teraz a kde ju nájsť, to bol oriešok. A tak Nicolas
Chabot premýšľal na koho sa obrátiť, kto je nastarším veteránom v parfémovom
biznise. Nakoniec zavolal prezidentovi Molinardu, ten pozvrdil, že ju
pozná a dal mu dal jej meno. Volala sa Dominique de Urresti. Vyhľadal ju
a zistil, že nielen, že je nažive, ale aj plne pri zmysloch a že
dokonca ešte žije aj jej matka, manželka Paula Vachera, ktorá mala vtedy 100
rokov. Dcéra Dominique držala všetky originálne receptúry parfémov svojho otca
doma v počítači. Vskutku pozoruhodný a pútavý príbeh znovuzrodenia
plný zaujímavostí, ktorý by si zaslúžil omnoho viac priestoru,
ale o tom niekedy nabudúce. Pointou je, Značka Le Galion opäť ožila a
dostala nový vietor do plachiet a s ňou sa vrátila aj ikona
Sortilége.
![]() |
Nicolas Chabot - obnoviteľ a súčasný majiteľ značky Le Galion. |
Klenot značky, ktorý sa preslávil
doma aj vo svete. Reklamná kampaň
z roku 1965 uvádza: „Sortilége, vôňa, ktorá robí ženy vernými. Vernými
svojej vôni.“ Dobyla aj srdce Marilyn Monroe. Chanel síce postavil svoju
reklamu na Marilyn Monroe, ale zachovali sa fotky, ktoré usvedčujú herečku zo
slabosti pre Sortilége. A nielen ju. Betta Davis, Judy Garland, Lauren
Bacall, Grace Kelly, Eva Gardener... Sortilége sa stala v 50tych rokoch
obľúbenou vôňou amerických celebrít. „Nenašli sa síce žiadne oficiálne reklamy,
ale domnievame sa, že ich Chanel musel všetky kúpiť a zničiť ich“ ironicky
vtipkuje súčasný majiteľ La Galion – Nicolas Chabot. Parfém sa dokonca objavil
aj v megakultovom filme „All about Eve“.
![]() |
Marilyn Monroe preferuje Sortilége. |
![]() |
Eva Gardener a Sortilége. |
Éra klubu s bocianom
v logu sa po neslávnych peripetiách skončila a budovu kde sídlil
zdemolovali. Dnes je na jeho mieste park. Stork Club je dávno preč, jeho vôňa
pretrvala. Sortilége znamená v preklade čarodejka. A naozaj, vôňa
nestratila svoje čaro ani 80 rokov po svojom vzniku. Ikona, ktorá sa prebudila
z dlhého spánku, vzala si na seba nové šaty a aj keď sa nadýchla
vkusu súčasnosti, vrátila sa v zložení vernom svojmu pôvodu aby opäť
zažiarila. Perfektná alchýmia medzi parfémom a pokožkou.
Diky vsem silam, ktere me privedly k tvemu blogu! :-D
ReplyDeleteJsi naprosto uzasny a opravdu ti dekuji za veskere informace (pro me tez poklady).
Jakto, ze nejsi vice videt? Je to ohromna skoda!
Pis prosim dale tyto uzasne skvosty.
Velky dik tobe Stefane.
Ďakujem, som rád, že sa Ti blog páči, potešilo ma to :) Možno o niečo viac ma je vidieť na FB: https://www.facebook.com/nicheweek/
DeletePríbeh čarodejky, ktorá si získala lásku hviezd, je fascinujúci a plný kúzla. Pôsobí to ako rozprávka, ktorá v sebe ukrýva hlboké posolstvo o sile osudu a lásky. Je niečo nádherné na myšlienke, že hviezdy môžu byť nielen svedkami nášho života, ale aj jeho súčasťou. Čítali ste túto knihu? Ak áno, aký moment vás najviac oslovil? Tento námet ma skutočne zaujal a rada by som sa do príbehu ponorila. 😊
ReplyDelete