April 22, 2017

Prach púdrov a perleť perál. Perlerette.

Ako dieťa si spomínam na filmy, v ktorých som veľa krát videl ako žena vstane od stola a povie: ospravedlňte ma, idem si prepúdrovať nos. Nikdy som nevedel, či je to metafora inej potreby alebo tým skutočne myslí, že si ide prepúdrovať nos. Tá veta sa stala tak bežnou, že ju bolo možné označiť ako hymnu ženského rituálu krášlenia. Hladká žiarivá pleť, pery sýtej farby... Prečo sa nám tak páčia? Jeden múdry muž raz povedal, že všetko čo na svete robíme je akýsi nános, intelektuálna nadstavba nad našimi pudmi. A našim pudom je rozmnožovať sa.

Je to sexuálny pud, ktorý nami často nevedomky hýbe a usmerňuje naše konanie. Je našim motorom, zdrojom energie, podvedomým vládcom. Sýte pery, červené líčka... Evokujú zdravie a prekrvenie. A prekrvenie evokuje pripravenosť. Trebárs na sex. Vzrušenie ide ruka v ruke s prekrvením. Ženy už od nepamäti snažia hoci aj podvedome upozorniť mužov na svoje vnady a pohlavnú sviežosť. Naprieč vekmi a kultúrami, od starovekého Egypta až po dnes. Kleopatra si robievala farbiaci extrakt z podrvených karmínových chrobákov, rímanky si nanášali na tvár rozdrvenú kriedu a na pery rôzne farbiace šťavy napr. cviklu, japonské geiše a ich biely púder a sýtočervené pery...

Keď nastal v Európe temný stredovek, telo sa stalo niečím nečistým, nástrojom hriechu, špinavou schránkou pre dušu. Nejaké skrášľovanie nepríchádzalo do úvahy. Až prišlo osvietenstvo. Začal sa nový vek, človek sa stal centrom záujmu, telu bola prinavrátená dôležitosť a ideálom krásy na na dlhú epochu stala snehobiela pleť. Tá bola znakom zámožnosti a urodzenosti. Urodzené paničky si na svoju pleť nanášali rôzne zmesi jedovatého bieleho olova, čo niekedy viedlo až k smrti. Keď na trón zasadla kráľovná Viktória a odštartovala viktoriánsku éru, rozhodla sa urobiť hrubú čiaru za márnivosťou jej predchodcov a líčenie sa stalo pre dámu niečím neprístojným. Bolo dobré nanajvýš pre devy ľahkých mravov aj keď stále prežívalo v divadelných kruhoch pre potreby herectva. 


Priemyselná revolúcia priniesla nové objavy, nový vietor a zmenu životného štýlu. Koncom 19. storočia bol v Paríži predstavený prvý komerčne vyrábaný dámsky rúž. Bol zabalený v hodvábnom papieri a aplikoval sa štetkou. Až neskôr bol vložený do praktickej kovovej tuby, tak ako ho poznáme dnes. Rýchlo prenikol do bežnej výbavy žien a definoval štandard krášlenia. Rúž bol v tej dobe vyrábaný zo zmesi loja, vosku, ricínového oleja a ostatných zložiek. A kvôli vôni sa do púdrov a rúžov pridával irisový prášok alebo irisové maslo získavané zo sušeného podzemku irisa.

Najmä irisu vďačíme za to, že púdre a rúže majú svoju typickú púdrovo kvetinovú vôňu s náznakom vosku. A keď sa povie iris, povie sa aj Toskánsko, povie sa Florencia. Tá sa totiž historicky preslávila tým najvoňavejším irisom na svete (čisto biely so žltými kefkami). Až natoľko, že si ho táto kolíska renesancie dala do svojho erbu. A keď sa povie Florencia, povie sa aj Caterina de Medici. Známa tým, že si pomádovala vlasy voňavou pomádou z irisov. Ak považujete Francúzsko za mekku parfémov, vedzte, že to bola práve Caterina de Medici, ktorá tento trend do Francúzska priniesla. Ku Caterine de Medici ako francúzskej kráľovne neodmysliteľne patrili aj perly. Honosná ozdoba jej veličenstva, ktorá vo svojej perleti ako dúha odráža odlesky svetla. Aj jej obľúbený kvet iris znamená po grécky dúha.


Presne o 400 rokov neskôr od narodenia Cateriny de Medici otvára v roku 1919 René Duval so svojou manželkou Germaine Madeline Duval parfémový dom Volnay. Títo dvaja sa spoznali rok predtým na lodi, počas plavby z New Yorku do Paríža. René vtedy pracoval ako obchodný riditeľ pre Coty a Germaine bola modelkou pre Lanvin vracajúca sa po rokoch z Mexika. Padli si do oka, vzali sa a vytvorili značku, ktorá sa stala známou vo svete. A pomenovali ju Volnay. Prečo tak? Rodinné legendy vravia, že na ich prvej večeri si na pitie obaja zhodne vybrali na slávne burgundské víno z oblasti Volnay. To sa stalo symbolom ich spoločnej začínajúcej lásky. René pre každý zo svojich parfémov vytvoril bázu, základ, ktorý pomenoval číslom „4092“. Je to niečo ako voňavý podpis značky, typický prvok, podľa ktorého každý rozozná jeho parfémy. Išlo o zmes púdru, ruže, vanilky a klinčekov v špecifickom pomere. Niektoré flakóny mu navrhne sám René Lalique, slávny šperkár a sklár, ktorý dokázal premeniť flakón na umelecké dielo. V Paríži sa píše zlatá parfémová éra a secesia sa prelína s Art Deco. Obdobie keď dámy boli dámy, všetko bolo nóbl a chic, plné života, farieb a detailov. V roku 1925 vydáva dom Volnay vôňu Perlerette, hodvábnu a púdrovú kvetinovku. Vychádza v krásnom flakóne, ktorý pripomína veľkú perlu. Vôňa sa stane slávnou vo Francúzsku aj v Amerike. René Duval vo veku 50 rokov umiera na srdcový infarkt a značka tak stráca svojho parfuméra a hlavnú hybnú silu. Čaká ju smutný osud a pomaly upadá do zabudnutia.

Pôvodný flakón "Perlerette" v tvare perly z roku 1925
ktorú vytvoril sklár a dizajnér André Jolivet. 
Staré milénium vystrieda nové a svet sa prehupne do 21. storočia. Na jednej aukcii v Ženeve uvidí Muriel Madeline krásny flakón, ktorý kedysi vyrobil René Lalique pre jednu z vôní Volnay. Odvtedy ju spolu s jej manželom Olivierom (pravnuk zakladateľa značky Volnay) prenasleduje myšlienka oživiť tento kedysi prestížny parížsky parfémový dom. Olivierov otec im vydá rodinné poklady, staré receptúry parfémov. S nimi putujú do múzea vôní, do Osmotheque vo Versailles a snažia sa za pomoci odborníkov zreprodukovať vône podľa starých receptúr. Je to ťažký oriešok, pretože mnoho pôvodných surovín je komplikované ba až nemožné zohnať alebo je ich použitie obmedzené. Neskôr sa spoja s parfumérkou  Amelie Bourgeois, ktorá namieša tieto parfémy podľa súčasných štandardov a pridá im dotyk moderny. V roku 2013 je dlhoročná snaha korunovaná úspechom a Volnay vstáva z popola. Vydáva 4 pôvodné vône, medzi nimi aj Perlerette. Vône dostanú nový flakón, ktorý je odkazom na Paríž 20-tych rokov, na jeho atmosféru, na štýl Art Deco. Predlohou je krištáľový flakón, ktorý vytvoril René Lalique k jednej z vôní Volnay (Mimeomai).

Pôvodný flakón vône Mimeomai, ktorý navrhol René Lalique a ktorý sa stal predlohou súčasných flakónov Volnay. (zdroj: Parfums Volnay)

Perlerette je ako rozkročiť sa nad nostalgickými spomienkami a dneškom. Vosková púdrovosť irisov, kvetinovosť fialiek, vôňa rúžu na pery, ktorý ste kradli ako malé mamám a veľmi vkusne zamiešaný dotyk aldehydovej broskyne. Má až aristokratický nádych, nežná a všimnuteľná, bezpochyby dáma z vyššej spoločnosti. Taká, čo vyčnieva z radu, ale neprosí o pozornosť. Jednoducho ju dostane.


Perlerette ako synonymum dobrých spôsobov. Rúž, púder a perleť. Púdrové tóny vo vôňach sa stali symbolom sofistikovanej ženskosti, upravenosti a elegancie. Perly, to je nadčasová móda. Jeden zo zázrakov prírody, kde sú lesk a jemnosť v zaoblenom tvare dovedené takmer k dokonalosti. Perleť púdrov a rúžov pripomína ich univerzálnu krásu, ktorá lichotí kráse inej. Tej ženskej. To je potom príjemné. Stretnúť ženu, ktorá lahodí oku aj nosu. Pokochať sa, nadýchnuť a usmiať. Pretože Vám možno preletí hlavou, že možno je celá tá elegancia a upravenosť dobre skrytou metaforou na sexualitu, vďaka ktorej sme tu vlastne každý z nás. A ktovie, možno k tomu v nejednom prípade dopomohol aj púder a zvodný rúž. Alebo to bol parfém, ktorý tak voňal?

 „Existujú parfémy, ktoré majú auru legendy. Existujú parfémy, ktoré sú iné ako ostatné, ktoré nerešpektujú trendy, pretože ich sami vytvárajú alebo dokonca prekračujú.“ Perlerette je jedným z nich. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...