Strom. Vždy jednou stranou vrastený
do zeme a tou druhou pomyselne do oblohy. Aký koreň, taká koruna. Ako
rastie, rozpína do všetkých smerov a ohýba sa s každým poryvom vetra.
Prispôsobí sa ak veľmi treba, ale nedá sa úplne. Má svoju hlavu, svoj smer,
bude bojovať o to, aby sa dostal čo najvyššie. Je trpezlivý
a vyrtvalý. Aj keď bude mať po búrkach niektoré vetvy zlomené, niektoré mu
naopak zosilnejú a niektoré zmenia smer. Narástú mu silnejšie korene, aby
sa udržal vo vetre. Vo svojich letokruhoch na nič nezabudne. Či bolo dobre, či bolo
zle, aký bol rok a či bola tuhá zima... bude rásť ďalej, raz rýchlejšie,
raz pomalšie, no nezastaví sa. Show must go on. Ako gladiátor prírody, ktorý
napriek všetkej nerovnováhe a nepriazni bude bojovať o svoju šancu
rásť.
Sadnite si pod veľký strom.
Poláme vietor, zachytí búrku, poskytne tieň a dobrý vzduch na dýchanie,
roztiahne nad vami pomyselné ochranné krídla. Pokojná sila šumiaca vo vetre. Aj
jeho drevo je ohybné, ale pevné. Mám rád drevo. Výrorobky z neho.
Napríklad nábytok. Nie z drevotriesky, ale taký poctivý masív, kde je
vidieť aj kresbu dreva, štruktúry, geometriu prírody. Drevotrieska sa poohýba,
napučnie, ale taký drevený stôl s vrchnou doskou z jedného kusu masívu, to
je už niečo. Ak sa o neho budete starať, prežije vás. Minule som v jednom
odbornom článku čítal, že napríklad drevo z borovice ak je dobre vysušené
a nedostane sa k nemu voda, vydrží až 900 rokov.
Zo starých statných cédrov sa už
v biblických dobách stavali chrámy, ktoré pretrvali veky. Drevo poskytlo
nielen ochranu v podobe prístrešku, ale olej (silice), ktoré drevo
obsahovalo malo svoju podstatu. Olej z cédru čistí vzduch od mikróbov
a vírusov, pôsobí antisepticky. Zároveň tak bráni drevo pred škodcami a
hmyzom. A to najlepšie je, že krásne vonia. Čím starši strom a čím
odležanejší cédrový olej, tým krajšia, oblejšia a balzamickejšia je jeho vôňa.
Hold drevu vzdal vo svojej
parfémovej kolekcií aj Ramón Monegal. Vytvoril parfém Dry Wood (suché drevo),
ktorý je oslavou sily, vitality a stredomoria. Ako vraví, je jeho
dôverou, jeho rovnováhou. Verí, že drevo prirodzene reprezentuje silu, ochranu,
flexibilitu a prestíž.
Dry Wood, to je južanský
španielsky temperament. Drevo plné života a farieb. Sadne tomu, kto sa nebojí
svojou vôňou dať najavo svoju prítomnosť. Dry wood nie je vulgárne hlasný
parfém. Len zreteľne dáva najavo svoju vyzretosť, pevnosť a hodnoty.
Začína aromatických nekyslým citrónom, zeleným pikantným vavrínom a čiernym
korením. Keď utíchnu úvodné tóny, začne byť viac výraznejšia vôňa aromatických
driev a zelených suchých tónov machu. Celé to má akýsi kovový odlesk,
kovové pozadie, ktorý cédrovému a santálovému drevu dodávajú cashmeran
a norlimbanol, ktorý Monegal vo vôni použil. Žiadna prekombinovanosť.
V podstate jednoduchá vôňa, ale jasná myšlienka. Pán Monegal je zástancom
čistých línii a malého počtu zložiek, aby sa vyhol tomu, že parfém je síce
príjemný, ale nejednoznačný. V rozhovore mi prezradil, že používa zvyčajne
do 30 zložiek. Ramón Monegal je starý harcovník, majster parfumér, ktorý sa
svojmu remeslu venuje už viac ako 40 rokov. Pochádza z významnej
parfumérskej rodiny, ktorá bola menovaná dodávať parfémy na španielsky
kráľovský dvor. Je najvýznamnejším reprezentatom rodiny, jej 4. generáciou
a už aj vychováva piatu, svoju dcéru Lauru, ktorá po ňom raz preberie
žezlo rodinnej tradície. Dovolím si zacitovať časť zo staršieho rozhovoru,
ktorý som robil s pánom Monegalom, kde približuje svoju inšpiráciu
a pohľad na parfém a prečo je pre ňeho dôležitý výber správnych
zložiek.
„Mojou veľkou inšpiráciou je
príroda, vychádzam pri svojej tvorbe z mojich koreňov, z rodinnej tradície,
ktorá je naplnená španielskou a andalúzskou tradíciou. Na druhej strane je
mojou veľkou inšpiráciou literatúra v zmysle komunikácie. Moje parfémy
rozprávajú, komunikujú. Keď parfumér tvorí parfém, tvorí píbeh, tvorí niečo, čo
reprezentuje hodnoty. Tieto hodnoty sú zapísané do parfému pomocou zložiek.
Jedna zložka = jedna hodnota, jeden význam, jeden zmysel. Moja práca by sa dala
prirovnať k spisovateľovi. Preto majú flakóny, ktoré som navrhol tvar
atramentového kalamáru. Rovnako ako spisovateľ skladá jednotlivé písmenka do
slov, slová do viet a vety do príbehov, tak ja skladám parfémové zložky do
jednotlivých akordov a akordy do celku, do príbehu, ktorý niečo reprezentuje.
Na parfumérovi je, aby vytvoril z tých zložiek niečo, čo je abstraktným celkom,
niečo čo dáva dokopy zmysel. Neexistuje dobrý parfém alebo zlý parfém. Existuje
len parfémy, ktoré sa nosia dobre alebo parfémy, ktoré sa nenosia dobre. Teda
parfémy ktoré dobre komunikujú to, čo majú vyjadrovať a naopak. Parfém by mal
pri privoňaní vytvárať obraz, vizuálnu predstavu. Každý z nás je nejaký, nejako
sa oblieka, má nejaký štýl. Ak zhasneme svetlo ostane nám len voňavý imidž,
vôňa, ktorú nosíme. Ak privoniame, tá vôňa by mala rezprezentovať to isté, čo
chceme vyjadriť keď svetlá svietia pomocou svojho oblečenia, topánok, postojov…“
![]() |
Pán Ramón Monegal a naľavo jeho dcéra Laura Monegal. |
Poznámka: ak by ste mali záujem
prečítať si celý rozhovor s pánom Monegalom, tak nech sa páči TU.
Keď som sa stretol s Ramónom
Monegalom, mal na sebe Dry Wood a ten na ňom voňal úžasne. Keď som sa ho opýtal
na inšpiráciu, prečo ho vlastne vytvoril, povedal, že ako prichádza nové
tisícročie, prichádza veľa výziev, zmien a turbulentná nepokojná doba,
ktorá so zmenami súvisí. Dry Wood má byť v jeho parfémovom jazyku akousi
symbolickou ochranou, parfémom pre nové tisícročie. Drevo ako symbol sily,
ktorá nad vami roztiahne ochranné krídla v ťažkých časoch. Stretol som sa
s názormi, že je Dry Wood veľmi silná vôňa, hlasná, ale presne taký je aj
pán Monegal. Zrelý charizmatický veľký muž. Nie veľký vzrastom, nie hlasný
prejavom, ale výrazný pokojnou silou, ktorá z neho vyžaruje. Pokojnou
silou so šibalstvom v očiach. Ako starý strom, ktorý toho veľa zažil, veľa vie,
je poohýbaný vetrom, ale na jeho vrcholkoch ešte stále rastú mladé, čerstvé zelené
vetvičky, ktoré sa radostne kúpu v stredomorskom slnku.
No comments:
Post a Comment