![]() |
ALESSANDRO BRUN A RICCARDO TEDESCHI - MASQUE MILANO |
Divadlá sú podivuhodné miesta, krabičky kúzelníkov, kde masky rozprávajú príbehy života. Prinášam Vám rozhovor s Alessandrom Brunom a Riccardom Tedeschim z MASQUE MILANO - voňavá opera.
Otvoril som si vašu stránku a prečítal si
celý Váš príbeh. A potom som to urobil znovu. Urobil som si pár poznámok
a usadil sa v kresle. Postavil som pred seba 6 flakónov a začal skúšať operu naliatu
do flakónov. Akt po akte, scénu po scéne. Doprial som si ticho a čas. Áno!
Bol to pôžitok. Hlava plná obrazov. Toto je umenie. Dnes na Vás z každého
rohu vyskočí ďalšia parfumová značka, je ťažké sa zorientovať a vyskúšať všetky
je nemožné.
1. Ako
odlíšiť reálne umenie od predstieraného? A potrebujú ľudia vlastne parfumové
umenie, keď sa zdá, že prestíž loga je
to, čo hýbe ľuďmi.
Trh pravdepodobne nepotrubuje umenie
v parfémoch. Ale niektoré značky a ich umeleckí riaditelia húževnato
vytvárajú umelecké vône. Veríme tomu, že umenie v parfémoch vzniklo
v roku ´68 (a trvalo až do konca 70-tych rokov), kedy priekopníci ako Gautrot,
Knox-Leet and Coueslant (zakladatelia značky Dyptique), Laporte (L'Artisan
Parfumeur), Annick Goutal vytvorili prvé niche/ umelecké parfumérske domy,
uspeli a podarilo sa im vytvoriť prielom, nový smer.
V súčasnosti sme svedkami akejsi
„renesancie“ umeleckých parfémov (to, čomu my hovoríme neo umelecká
parfumérčina) Každý umelecký dom má svoj vlastný jedinečný koncept, napriek
tomu existuje niekoľko spoločných prvkov, ktoré považujeme za „skutočne
umelecké“. Tak sme dali dohromady prvky typické pre umeleckú parfumérčinu
a predstavili ich v našom "Neo Artistic Perfumery"
manifeste.
(Poznámka: Celé znenie manifestu Masque
Milano je pripojené na konci rozhovoru)
2. Dohromady
obaja pôsobíte ako jedna kreatívna duša a celý koncept pôsobí veľmi konzistentne,
celistvo. Ide to všetko úplne prirodzene alebo sa hádate a vstupujete do konfliktov?
Masque Milano je pravdivý výraz toho, kto
sme, čo sú naše životy a naše vášne. Ako sme vyhlásili v našom
manifeste, robíme to, čo máme radi a čo milujeme, nič nie je nútené. Ak
o niečom nie sme presvedčení, tak to proste neurobíme. To, že sme sa
spoznali (šťastnou náhodou) bolo veľkým šťastím: zdieľame toľko spoločných
vášní a sme si veľmi podobní... Perfektný vzťah a porozumenie sú
kľúčové pre duo umeleckých šéfov. Preto sú dvojice umeleckých šéfov tak
vzácne.
3. TERRALBA.
Prvá scéna, prvý akt. Čo pre vás znamená osobne, čo je vaša terra alba?
„Terralba“ je názov malého mestečka
v Sardínií. Nielenže to znie krásne ale v Taliančine dáva tento názov
plno predstavivosti, „Terra“ znamená zem a „Alba“ znamená svitanie. Zakaždým,
keď zachytíme niekde to slovo, vynoria sa nám spomienky na dovolenku v
Sardínii. Stredomorská zeleň, kroviny, zemité, drsné a takmer divoké,
mohli by sa zdať v ostrom kontraste s bezstarostnosťou morského
vánku. Avšak je tu okamih, v ktorom sú tie dva pocity v dokonalo
vyvážené. Ak budete mať niekedy možnosť zastaviť sa na Sardínii, keď svet ešte
spí, vyberte sa skoro ráno cez kroviny. Pri východe slnka, slaný a svieži
vánok od mora a hlboká živicová vôňa bujnej vegetácie sa miešajú
a vytvárajú čarovný voňavý obraz, ktorý sme chceli zachytiť
v Terralba.
4.
MONTECRISTO. Dumasova kniha je o krivde, láske a pomste. Prečo
Montecristo?
Montecristo sa pripisuje Dumasovi, ale tiež
je to malý ostrov v toskánskom Arcipelago (menší súrodenec slávneho
ostrova Elba), ktorý je známy ako prírodná rezervácia a tiež kvôli ruinám,
ktoré sa tu nachádzajú, vrátane pevnosti Montecristo. Premýšlali sme
o starom sídle a o vôni hrubých múrov, čo nám priviedlo
k myšlienke pomenovať parfém Montecristo. Doslova sme požiadali Delphine
Thierry, parfumérku, ktorá stojí za parfémom Montecristo, aby vytvorila vôňu
starých múrov obrastených machom.
Technická poznámka: k vytvoreniu vône
starých múrov obrastených machom, Deplhine zmiešala tri veľmi zaujímavé
suroviny. Zlatý kameň „Golden stone“ (tiež známy pod menom Hyrax), semená
ambrette a cabreuva (druh stromu) Efekt, ako voňajú jednotlivé suroviny na
papierikoch osobitne a potom spolu dohromady je impozantný. Keď prekryjete
tie tri navoňané papieriky a priložíte si ich k nosu, privoniate a máte
zatvorené oči, môžete „vidieť“ ako sa pred vami zhmotňujú staré múry. Stará
polica plná zaprášených rukopisov. A mnoho iných spomienok na slávnu
minulosť.
5. TANGO. To
je vášnivý tanec. Viete ho tancovať? Ste vášniví?
Pokúšal som sa (Alessandro) po dobu
niekoľkých rokov, no s malým úspechom (ale veľkou zábavou). Tango vyžaduje
obetavosť. Mnohí považujú tango za typické vyjadrenie vášne. Takže pre nás,
Tango zahŕňa všetky životné vášne naraz, citové vzťahy, ako aj vášne vyjadrené
prostredníctvom umenia.
Mohli sme si vybrať aj inú umeleckú formu
vyjadrenia, vrátane hudby (ktorej sa venujeme obaja od detstva) No zatiaľ, čo
vášnivú hudbu si môžete zahrať sami, v duete alebo s kapelou, tango
je vždy o dvoch.
6. Každá
epocha sa rada stotožňuje s nejakou postavou, s nejakou symbolikou,
ktorá odzrkadľuje atmosféru danej doby. ROMANZA. Ústredným motívom vône je
kvetina v parfémoch neobvyklá. Narcis. S dôvetkom viktoriánsky.
Nápovedy sú jasné... nestárnúci obraz Doriana Graya? Alebo je to úplne inak?
Keby sme mali tú možnosť cestovať
v čase, určite by sme sa vrátili do Londýna do viktoriánskych čias. Páni
mali mnoho spôsobov ako si užívať život. Napriek tomu, podľa známych faktov,
mesto dosť zapáchalo - spálené uhlie, odpadové vody, telesné pachy.
Spôsob akým si šviháci užívali život vo
viktoriánskom Londýne je dokonale popísaný vo Wildovom majstrovskom diele. Tak
sme si vzali inšpiráciu z prvých stránok románu, kde je ateliér maliara
popísaný veľmi živým spôsobom. Ruže, orgován, bodliaky a kvitnúci zlatý
dážď, divý vinič... Toľko rôznych kvetín, ktoré tam Wilde spomenul, zaťiaľ čo
narcis (Narcissus poeticus) vynechal.
Napriek tomu Lord Henry vraví maliarovi,
odkazujúc na Doriana: „Prečo môj drahý Basil, on je narcis, a ty...“ Takže
áno, samozrejme, narcis sme použili v našej vôni Romanza ako symbol, ktorý
reprezentuje dualitu nekonečnej krásy Doriana Graya a neodvratného
starnutia jeho portrétu.
Narcissus di nome e di fatto. (Narcis v názve
a v skutočnosti - Narcis ako kvet a narcis ako symbol narcizmu).
7. Vo vašich
vôňach nájdeme ruský čaj, likér, šampanské, absinth, rum... a čo tak
talianské espresso? Pohrávali ste sa niekedy s touto myšlienkou ako hrdí
Taliani?
Hahaha! Páčila by sa nám tá myšlienka. Ale
úprimne, tak ďaleko sme ešte nepremýšlali.
Ak premýšlame o všetkých zážitkoch
a skúsenostiach, ktoré by sme premenili na vône, tak našli by sme spoločného
menovateľa a tým je „čas“. V "L'Attesa" odkorkovávate fľašu
šampanského a čakáte na stretnutie, v Terralba ste tam, medzi
zelenými stredomorskými krovinami a morom, zatiaľ čo v Montechristo
sedíte v pohodlnej koženej pohovke pred krbom. Russian Tea (Ruský čaj)
rozpráva príbeh ruského čajového rituálu, so samovarom, smotanou
a džemom...
Espresso znamená pre Talianov vstúpiť skoro
ráno do kaviarne, objednať si espresso, vypiť ho v troch rýchlych dúškoch
stojac pri bare a potom sa ponáhľať do práce... Milujeme ho, nemohli by
sme bez neho žiť ráno, čo ráno, ale stále si nie sme istí ako by sme ho mohli
preložiť do parfému.
Ale ďakujeme za návrh!
8. LˈATTESA.
Všetko je pripravené na randezvous. Vôňa irisov a šampanské. Veľmi
zaujímavé kombinácia. Komu z vás napadla?
Všetky nápady sme vymýšlali spolu. Keď sme
začali premýšlať o akte venujúcom sa citovým vzťahom (bolo to ešte
predtým, než sme začali pracovať na našom prvom parféme) premýšlali sme, či by
sme nezačali Akt III „zamilovanosťou“.
Jeden pozoruhodný príjemný moment je
v citovom vzťahu je, keď človek čaká na svoju milovanú osobu. Tak sme si
predstavovali perfektnú scénu a dokonalú vôňu pre toto čakanie: kytica
čerstvo narezaných kvetov, vôňa šampanského vznášajúca sa vzduchom. Dokonalými kvetinami
pre tento delikátny moment mali byť irisy.
9. Prečo ste
sa pri najnovších vydaniach Romanza a L´Attesa rozhodli zmeniť flakóny?
Na Esxence v marci 2016 sme predstavili naše
dve najnovšie vône vo flakónoch, ktoré sme si dali spraviť na mieru. Sme
kraeatívni šéfovia a dizajnéri a preto sme jednoducho dali na papier
našu predstavu fľaše a vrchnáku, ktorá nám behala mysľou už od začiatku.
Správna otázka by znela nie prečo sme zmenili
flakón, ale prečo sme nezačali od začiatku s flakónom, ktorý sme si
navrhli?
Hlavnou ospoveďou je rozpočet. Mnoho malých
niche parfumových domov, a to najmä v prvých rokoch fungovania, si
jednoducho nemôže dovoliť flakón na mieru. Začali sme štandardnou fľašou (použili
sme sme valcovitú fľašu Bormioli) a trochu sme si ju personalizovali
cínovým štítkom navrchu a vzorom na fľaši.
Pred rokom sme si uvedomili, že nastal čas na
ďalší odvážny krok. Najprv sme oslovili malé sklárske dielne, pretože pretože
sme sa obávali, že pre veľkých výrobcov by sme neboli dosť atraktívny. Potom
sme sa rozhodli to skúsiť a oslovili sme Bormioli Luigi (jeden
z najlepších svetových hráčov na trhu luxusných sklenených flakónov)
a oni nás prijali. Spolupracovať s nimi, so spoločnosťou
s niekoľko storočnou trádíciou a 25 generáciami pokračovateľov bolo
prinajmenšom obohacujúce. Dokonca nám k nášmu projektu pridelili človeka
s viac ako 35 ročnými skúsenosťami.
Sme toho názoru, že všetky špičkové niche
parfumové domy by mali mať svoju vlastný „podpisový“ flakón robený na mieru.
Zamyslite sa nad Andym Taurerom...
a jeho pentagón. Villoresi? Hexagón. L'Artisan? Sedemuholník.
Teraz aj Masque Milano má svoj podpisový
dizajn, s troma paralelnými horizontálnymi pruhmi charakteristickými už
pre naše predošlé vrchnáky.
10. Na každom
z vašich flakónov je akýsi vzor, ornament, kresba. Čím je inšpirovaná
a čo reprezentuje tá na flakóne vône LUCI ED OMBRE?
Každá fľaša je výsledkom spolupráce
s mladým dizajnérom z Polytechnickej univerzity v Miláne.
V každom prípade, jednoduchý grafický vzor na fľaši sa snaží zachytiť
podstatu vône. V prípade Luci ed Ombre predstavuje znepokojivý stret medzi
svetlom a tieňom, a oblohou vo Van Goghových obrazoch -
v Hviezdnej noci (The Starry Night) je tma a temno, ale obloha navodzuje
pocit relaxu a pokoja, zatiaľ čo v Pšeničnom poli s vranami (Wheatfield
with Crows) je let vrán trocha ponurý. Nádherný kontrast! A presne na
tento kontrast sme sa zamerali pri tvorení Luci ed Ombre.
11. RUSSIAN
TEA. Jeho pitie je rituál. Aké sú tie vaše? Každodenné?
Sme Taliani, no nie? Ako sme už spomínali,
espresso je jedným z našich každodenných rituálov, máme aj týždenný
rituál, taký typický milánsky, ktorý nazývame Aperitivo. To je náš „spoločenský
život“. A potom je tu operný rituál. Ísť do našej milovanej La Scaly (Teatro
alla Scala), minimálne raz ročne na otvorenie opernej sezóny. Čierna kravata,
vytlačené libretto, dať si dobré talianské bublinky v Toscanini foyeri...
chápete, tie malé detaily, ktorým dávame veľký význam.
12. Čo je
viac? Dokonalosť alebo prirodzenosť?
Neexistuje žiadna dokonalosť
v prirodzenosti. My v Masque usilujeme o dokonalosť, ale tešime
sa v prirodzenej nedokonalosti.
Ďakujem za
rozhovor.
NEO ARTISTIC
PERFUMERY MANIFESTO (Manifest neo-umeleckej parfumérčiny)
BUĎTE
VÁŠNIVÍ - Vytvorte
niečo, čo vám umožní vyjadriť všetky vaše vášne naraz. A ak je tam niečo,
čo sa vám nepáči, tak to jednoducho nerobte. Rob to, čo miluješ a miluj
to, čo robíš.
BUĎTE SERIÓZNI - Nepredstierajte,
že máte to, čo nemáte, nepredstierajte, že ste to, čo nie ste.
BUĎTE ETICKÍ -
Rešpektujte prírodu a obmedzenosť zdrojov. Riaďte sa svojimi záväzkami a nesľubujte
to, čo nedokážete splniť. Vždy buďte džentlmenom.
BUĎTE TOHO
SÚČASŤOU
- Ako umeleckí riaditelia sa zamerajte na správny výber „nosov“ (parfumérov).
Pracujte s nimi a snažte sa vybrať tie najlepšie suroviny. Uvažujte o prvotných
akordoch vône, ktoré sú zásadné pre vytvorenie atmosféry.
BUĎTE TOHO
SÚČASŤOU
- Vyberte si svoj vlastný štýl a uistite sa, že váš celý rad vôní je
neochvejným vyjadrením tohto štýlu.
BUĎTE
ĽAHOSTAJNÝM HRDINOM - Nebojte sa byť odvážni. Nezostávajte na vychodených cestičkách.
Nesnažte sa vyhovieť chúťkam trhu.
VENUJTE
POZORNOSŤ DETAILOM - Dizajn a materiály. Slová a farby. Každý drobný
detail môže vyjadriť vašu posadnutosť vôňami a ostatnými zmyslami. Neo
umelecká parfumérčina nezdieľa zaužívanú múdrosť - nesúď knihu podľa obalu.
Skôr sa zasadzuje o to, že každý skutočný majstrovský kúsok má byť
uchovaný vo vhodnej „svätyni“.
BUĎTE
POKORNÍ
- Nikdy nekritizujte a prijímajte rôzne uhly pohľadu. V rozmanitosti je
bohatstvo. Naučte dívať sa. Keď ste sa zmýlili, proste to priznajte. Učte sa zo
svojich chýb.
BUĎTE
TVRDOHLAVÍ
- Niekedy veci naozaj nejdú tak, ako očakávate. Nevzdávajte sa pri prvom
neúspešnom pokuse. Ak si naozaj myslíte, že vaša myšlienka je tá pravá,
pokračujte. Skôr alebo neskôr sa vám to podarí.
BUĎTE AMBICIÓZNI - Vo vašich
vôňach nech je vašim cieľom parfumové umenie. Uchyľujte sa k vašej kreativite
a umeleckému cíteniu. Nikdy nekopírujte. Môžete urobiť svet lepším
miestom.
DOPRAJTE SI
ČAS - Svet
nepotrebuje viac parfémov. Skôr potrebuje lepšie parfémy. Nenáhlite sa.
Doprajte si čas.
No comments:
Post a Comment