February 18, 2017

Ako sa zrodila SHEIDUNA. Rozhovor s Janom Ewoudom Vosom a Cécile Zarokian.


Ako sa rodil nový parfém od Puredistance Sheiduna. Spojenie zmyselnosti a štýlu. Rozprával som sa s Jánom Ewoudom Vosom, zakladateľom a kreatívnou dušou značky a parfumérkou Cécile Zarokian.

1. Prečo ste sa rozhodli pre orientálny žáner v Sheidune?

Jan Ewoud: Sme radi, že máme rad parfémov, z ktorých je každý iný a osobitý a orientálny v našej zbierke chýbal, takže sme chceli mať nejaký orient, ale zároveň sme chceli zachovať v parféme náš podpis, DNA značky Puredistance, tak som povedal Cécile, aby vytvorila niečo, z čoho nebudú mať ľudia pocit, že sú na trhovisku.

Na trhovisku?

Jan Ewoud: Áno, orientálny trh, miesto kde idete na blízkom východe, kde vôňa je veľmi silná a vôňa je všade. Puredistance nechce byť všade, takže by to malo byť elegantné orientálne, spojenie parížskej elegancie a tajomnej zmyselnosti stredného východu. A ja som poprosil Cécile, pretože má dobrú povesť, dobré meno, je plne nezávislá, žije v Paríži a je francúzska. Ak pozriem do jej očí, je arménskeho pôvodu, je v nich niečo exotické, niečo špeciálne, tak som si pomyslel, že by mohla byť tou správnou osobou na pochopenie tohto konceptu.


2. Bude Sheiduna kráľovnou šachovnice Puredistance?

Jan Ewoud: Hmmm... dobrá otázka. Zvyčajne keď hráš šach, máš 10 alebo 20 minút na to, aby si urobil ťah, takže možno potrebujem 10-20 minút na to, aby som o tom premýšľal, pretože „Antonia“ (jeden z parfémov značky) je svojim spôsobom kráľovná sama o sebe, je to moja matka, takže ona je kráľovná, hmmm... povedal by som... možno tu sú dve kráľovné na šachovnici, pretože zvyšok z nich sa nekvalifikoval ako kráľovná a jej sme pridelili trón, ale Antonia je vládnuca kráľovná.

Ja: Ale tam kde sú dve kráľovné vznikne problém.

Jan Ewoud: Ale my máme dve šachovnice (masívny smiech)

Ja: Perfektné!


3. Na začiatku boli nejaké pohľadnice...

Jan Ewoud: Nielen na začiatku, vytvoril som sériu pohľadníc a zadanie bolo... Poďme od začiatku. Cécile som stretol v Paríži v septembri minulého roka, požiadal som ju aby si prebrala poznámky k vôni a povedal som: Sheiduna by mala byť pre teba dosť jednoduchá na pochopenie, pretože veľa z nej sa ukrýva v jej mene. Vymyslel som meno a zaregistroval som ho ako ochrannú známku. „Sheiduna“. To ako znie názov Sheiduna, prezradí mnohé. „Shei“ na strednom východe Sheik (Šejk) je titul vládcu Abu Dhabi alebo Dubaja... Jeho žena je „Sheika“ Takže to je odkaz na vladársky majestát na strednom východe. „She“ (anglicky ona) ako žena a „duna“ ako piesočná duna, oblé piesočné duny pripomínajúce ženské krivky, je to o tom pocite, ktorý som zažil, keď som sa ocitol v marockej púšti.  

4. Takže ste boli v púštnych dunách. Reálna skúsenosť. Aké to bolo?

Jan Ewoud: Áno, boli sme sami v púšti ešte s modelkou a skoro nič sme nevideli, fotil som (poznámka Jan Ewoud Vos je tiež profesionálny umelecký fotograf) slnko sa blížilo k horizontu a bol tam pokoj a zároveň zmyselnosť, teplo a tvary piesočných dún ako ženské krivky, niečo maxilmálne zmyselné, nie sexuálne, ale senzuálne, veľmi elegatné. Takže duny sú v názve.

V próze a v poézii existuje kadencia „tak-tak, tak-tak“ a to je veľmi dôležité. Slovo „Seduction“ (zvádzanie) má v angličtine rovnakú kadenciu ako slovo „Sheiduna“. Se-duction. Shei-duna. Rovnaká rytmika. To všetko som vysvetlil Cécile a povedal som: Chcem aby to bolo zmyselné spôsobom francúzskych herečiek, ktoré vedia byť veľmi zmyselné bez toho, aby boli napríklad ako Pamela Anderson, ako sexbomby, ale napríklad ako Marion Cotillard, francúzska herečka. Ona je veľmi jedinečná, zaujímavá a zmyselná. Je veľmi ťažké povedať prečo. Nie preto, že by malá veľké to alebo ono, je komplexná. Takže to všetko zobrala Cécile do úvahy a potom som jej navrhol, že zvyšok zadania parfému bude vizuálny a že jej každý týždeň pošlem domov pohľadnicu.


5. A koľko pohľadníc ste poslali?

Jan Ewoud: Šesť. A po týchto šiestich som urobil veľký plagát so všetkými pohľadnicami dokopy. Písal som na nich atramentom, malé poznámky, malé vyhlásenia o tom, aká má byť Sheiduna. A na prednej strane pohľadnice bol interpretovaný vizuál, cez farby a pocitovosť.


Jedna vec je v tomto novom vydaní veľmi dôležitá, niečo čo by som chcel povedať svetu: Hej, tento náš výtvor je 100% nezávislý, my ideme po autenticite, po individualite, máme parfumérku Cécile, pre ktorú platí to isté: ona má veľmi malé laboratórium, nie prepychové, nie obrovské, nie je to žiadna veľká korporácia, ale je 100%-tne  jej a ona je 100% nezávislá, takže výborne zapasovala do idey, ktorej sa držíme: hej, my sme malí, ale robíme veci ručne a robíme krásne veci. Aj ručne vypísané pohľadnice boli niečím starosvetským a klasickým,  ale zároveň niečím veľmi autentickým, najmä v dnešnej dobe e-mailov, twitteru a podobných vecí jednoduchých a rýchlych na použitie, ale vypísať pohľadnice s atramentom je skutočne starý klasický spôsob a pre mňa je to vyhlásenie, že robíme veci skutočne ručne.

Jan Ewoud Vos, Nele Tammiste a SHEIDUNA. 
Ja: Milujem tento štýl. Mám na mysli skutočný papier, atrament...

Jan Ewoud: Ja takisto.

6. Duna - anglicky Dune. Du-ne. Nu-de. Nude (angl. Nahota)? Je v parféme nahota?

Jan Ewoud: Áno, aj. My sme prvýkrát použili ako obal na vôňu semiš. Keď sa toho dotkneš je to ako cítiť pokožku. Je to veľmi jemné a zmyselné. Kombinácia farby a vnemu pri dotyku.

Mary Gooding prezentuje jemné semišové púzdro Sheiduny.

7. Bolo spolupráca so Cécile v niečom výrazne odlišná v porovnaní s predošlými spoluprácami s inými majstrami parfumérami?

Jan Ewoud: Stále je to iné, pretože chémia medzi dvoma ľuďmi nikdy nie je rovnaká. Bolo to odlišné a pre mňa najnáročnejšia čast bola, že som vedel a vnímal som, že Cécile je silná osobnosť, rozhodná a odhodlaná. Ale to som aj ja, človek s jasnou predstavou a to, čo som videl, obraz, ktorý som jej popísal, obával som sa, či sa to všetko stretne aj s jej predstavou toho, ako má vyzerať výsledok. Obával som sa, že to, čo pošle naspäť, ak nebude ladiť dokopy, máme problém. Ona povie: takto to vidím ja a koniec príbehu!

Dostali sme prvú verziu, ktorá sa mi skutočne nepáčila, tak som povedal: Začni úplne od začiatku. A ona začala. Potom som šiel do Paríža, bol som nervózny, pretože som sa obával, že ak sa mi to nebude páčiť, tak máme problém. Pretože nemôžem zakaždým jednoducho povedať: začni odznova. Naštastie, keď som to zacítil, povedal som si - OK! Teraz je to viac elegantné, viac... Chcel som mať kombináciu parížskej elegancie s orientom. A dostal som to. Prvýkrát to bolo až priveľmi orientálne, dusivé, vôbec to nedýchalo. Na tomto (drží v ruke Sheidunu a ukazuje na ňu) sme zistili, že ak dve silné osobnosti milujú to isté, môže ich spolupráca priniesť veľmi dobrý výsledok.  

8. Ak by ste chceli jedným slovom popísať Sheidunu, samozrejme bez použitia slova Sheiduna, aké by bolo?

Jan Ewoud: Taliansky „Raffinata“ (rafinovaná, fajnová, uhladená).

9. Je ešte niečo, čo by ste chceli povedať k Sheidune? (Cécile sa práve objavila pred nami)

Jan Ewoud: Myslím, že by si mal prehodiť zopár slov s Cécile, pretože ona môže zodpovedať niektoré otázky, ktoré ja nemôžem.

10. Ja k Cécile: Cécile, prezentušej nový parfém Sheiduna, máš ho na sebe?

Cécile: Áno, mám (hrdo).

Cécile Zarokian

11. Aké sú tvoje pocity ohľadom Sheiduny?

Cécile: Jan Ewoud ma požiadal aby som pracovala na ženskej zvodnej vôni. Na orientálnej vôni. Ktorá má v sebe niečo sexuálne, ale nie v explicitnej forme, ale niečo zmyselné, príjemné, sexuálne, ale napriek tomu zachovávajúce si eleganciu a sofistikovanosť. Hovoril so mnou o mene Sheiduna a som si istá, že ti porozprával o zmysle tohto slova, ktoré vynašiel, o jeho zvuku a melódii, takže to bolo tiež peknou súčasťou tvorivého procesu na práci na vôni, ktorá je veľmi ženská, zaoblená, hladká, pohodlná a tiež samozrejme originálna. A každopádne musí mať dobrú výdrž, pretože vône Puredistance sú známe veľmi dlhou výdržou a to bola trochu výzva. Sheiduna musela byť robená v rovnakom duchu ako ostatné parfémy Puredistance, k obrazu značky, rovnaká DNA, ale mala objavovať nové územie akým bol orientálny žáner.


12. Ty si dosť silná v tejto kategórii orientálnyh vôní, spomeniem tvoje práce ako Tango, Fêtes Persanes, Mon nom est rouge a podobne... Bola si niekedy v púšti?

Cécile: Nie celkom.

Ja: Žiješ vo Francúzsku, v Paríži, ale tvoje korene vyzerajú byť v oriente.

Cécile: Áno, môj pôvod je v Arménsku, Moja jediná skúsenosť s piesočnými dunami je povedzme na francúzsky spôsob, blízko oceánu, ale to nie je to isté ako v púšti. Poznáš Dune du Pilat? To je moja skúsenosť s dunami.

(Poznámka: Dune du Pilat je najvyššia piesočná duna v Európe. Je situovaná v La Teste-de-Buch v oblasti Arcachon Bay vo Francúzku, 60 km od vínneho regiónu Bordeaux)

13. Spolupracovala si už s mnohými značkami, mnohými ľuďmi a rôznymi individualitami, v akom smere to bolo odlišné s Puredistance a s Janom Ewoudom?

Cécile: Je to stále iné. Vždy ide o špecifickú značku so špecifickým imidžom a hodnotami. Zavisí to na zadaní, ale tiež je to dosť o vzájomných vzťahoch. Musí tam byť chémia, musíme si jednoducho  sadnúť.


14. Prečo ste sa rozhodli v Sheidune pre 27% koncentráciu? (koncentrácia parfémových olejov v parféme). Prečo práve toto číslo? Kvôli výdrži, kvôli mohutnosti stopy, ktorý za sebou parfém zanecháva (sillage) alebo balansu?

Cécile: Áno, kvôli tomu všetkému a tiež kvôli IFRA reguláciám. Je to najvyššia možná koncentrácia bez toho, aby sa zmenil čuchový profil.

15. Si parfumérkou, poznáš ingrediencie, je tam nejaká hlavná resp. špeciálna zložka, ktorá robí Sheidunu Sheidunou?

Cécile: Parfém nie je parfémom iba vďaka surovinám ktoré obsahuje, ale keď na to pôjdeme cez súčet jeho zložiek, tak je to vôňa ruže s množstvom korenia s hlbokým ambrových základom zloženom z kadidla, myrhy, benzoinu, ambry...


Ja: Sú tam tiež pomarančové kvety (neroli)? Mám dojem, že ich tam cítim.

Cécile: Nie celkom, je to tangerínka, ktorá môže mať tento efekt.

Ja: Ďakujem veľmi pekne Cécile. Ďakujem vám obom za váš čas. Môžete mi ty a Jan podpísať pohľadnicu?


Zloženie: citrón, tangerínka, čierne ríbezle, esencia bulharskej ruže, geránium, klinček, vetiver, pačuli, ambrové drevá, kadidlo, živica benzoin, myrha, bôby tonka, vanilkový lusk a pižmo. Parfémový extrakt 27%. 

(Rozhovor sa uskutočnil 10. septembra 2016 vo Florencii na Pitti Fragranze pri premiérovom predstavení parfému Sheiduna).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...