Symbol kráľovskej ľalie „Fleur de lis“ podpísaný číslom 1907
sa rozsvietil v ďalšom slovenskom
meste. Majiteľka značky 1907 Evka Škovranová slávnostne otvárala 3. septembra
2015 svoju už druhú niche parfumériu. Tento krát v Bratislave. Podarilo sa
jej umiestniť ju na najlepšej adrese v meste, na Hviezdoslavovom námestí
v pasáži hotela Carlton. Otvorenie prišli osobne podporiť aj rešpektovaní
kolegovia zo sveta exkluzívnych parfémov. Celý príbeh značky sa však začína
skôr. V roku 2009, kedy bola značka založená. O necelých päť rokov na
to je 16. októbra 2014 v Košiciach médiám i verejnosti prvýkrát
predstavený vlastný rad parfémov značky 1907, ktorý zapisuje Slovensko na
parfémovú mapu sveta. Na poličky v obchode s kozmetikou 1907 tak
pribúdajú aj parfémy. Čo všetko sa udialo do roka a do dňa od 16. októbra
po dnes? Na otázky odpovedá Evka
Škovranová.
1. Vrátme sa 366 dní dozadu. Čo tento deň znamenal pre parfémovú značku
1907?
16.10. 2014 bol parfémový rad 1907 prvykrát predstavený
verejnosti. O tri dni na to sa predal prvý parfém 1907 v Paríži. Bola
to vôňa „Pepper“. Vzápätí v
zahraničí vyšli o nás prvé
blogy, bol to pre nás šok, neboli sme pripravení na to, že sa spustí taká
lavína. Cez Paríž sa začala značka šíriť aj do ďalších miest v Európe.
2. Takže emócie boli na maxime. Čo ste pri tom prežívali?
Keď už bolo jasné že celý parfémový rad 1907 odchádza do
Paríža, nasledoval obrovský výbuch emócií, bol to splnený sen a chvíľu
trvalo uvedomiť si skutočnosť. Realita, ktorej bolo ťažké uveriť. Nevedela som
prestať plakať od šťastia.
3. Od týchto dní ubehol rok, čo sa dialo?
Značka sa dostala do ďalších miest v Európe, pracujeme
na ďalšom parfémovom rade, ktorý už bude iný ako prvý. Prvý rad vzdáva hold
konkrétnej parfémovej zložke. Druhým radom chceme poukázať na inú rafinovanosť
a krásu parfémov. Na ich zadaniach už pracujú majstri parfuméri. Určite sa nikam neponáhľame. V priebehu
budúceho roka by sme chceli vydať prvé parfémy druhého radu.
4. Prečo ste sa rozhodli okrem vlastných parfémov predávať aj iné
značky niche parfémov prostredníctvom svojich parfumérií?
Ukázať ľuďom že existuje aj iný parfémový svet, ktorý sa
skrýva pod názvom niche parfémy, nezávislé parfémy, umelecké parfémy...parfémy
s príbehom, emóciou, obrazom, ktoré sa prezentujú a predávajú úplne
iným spôsobom, než na aký sú ľudia bežne zvyknutí.
5. Teda v čom je rozdiel oproti „bežne“ ?
Bežne sa žije rýchlo, nakupuje rýchlo, konzumuje rýchlo. My
sa snažíme človeka vtiahnúť do iného sveta, do sveta pohody a fantázie. Zákazník ktorý k nám príde by mal mať čas, otvorenú myseľ a hľadať niečo iné ako
vie kúpiť bežne v parfumérii. Nákup takého parfému má byť relax, niečo príjemné,
čomu treba venovať čas. Nie je to o tom nastriekať parfém na ruku
a odísť. Je to ako s výberom partnera, tiež to chce čas a musí
Vám sadnúť.
Parfém je druhá koža, je voňavým podpisom, niečo čo
nevidieť, ale okolie ho podvedome vníma, preto by mal čo najlepšie vystihnúť
osobnosť človeka a to ako sa chce prezentovať.
6. Čím Vás najviac hnevá parfémový svet?
Tým že cieľom mnohých značiek je predávať čokoľvek,
kdekoľvek, len nech je toho čo najviac. Stráca sa tak kvalita aj originalita.
Marketing a reklama urobia svoje, ak pozriete na parfémové poličky ľudí,
tak na nich nájdete prevažne tie isté
parfémy. Veď stačí posedieť niekde a v priebehu hodiny okolo Vás
prejdú minimálne 3 ženy s rovnakým parfémom, rozprávať pre mňa pri týchto parfémoch
o originalite je skutočne ťažké. To ma hnevá.
7. Čím Vás najviac
teší parfémový svet?
Teší ma že ešte stále existuje poctivá parfumérčina, ktorá
funguje tak ako v dávnych dobách. Nie je určená každému. Nevyrábajú sa veľké
množstvá a používajú sa len tie najkvalitnejšie suroviny. Tieto suroviny
sú finančne náročné na výrobu a nemôžu si ich dovoliť nakúpiť tí, ktorí
vyrábajú vo veľkom objeme. Že existujú majstri parfuméri a značky, ktoré
uprednostnili kvalitu a originalitu, pred kvantitou, lásku a nadšenie
pred ziskom. Tým nechcem povedať že nemajú záujem predať svoje parfumy, majú,
ale nie hoc kde a nie za každú cenu. Netlačia davom cez reklamy svoje
parfémy, najlepšou reklamou pre tieto
parfémy je kvalita a spokojnosť zákazníka. Ak je zákazník spokojný prejaví svoju spokojnosť odporúčaním
a to je najlepšia reklama.
8. Bolo by to jednoduchšie inde ako na Slovensku?
Určite. Bolo by jednoduchšie robiť inde. Na Slovensku nie je
žiadne zázemie o ktoré by sa dalo oprieť. Nie sú tu skoro žiadne suroviny,
nesedí tu žiadny majster parfumér. Na
Slovensku nie je s kým robiť parfém
najvyššej kvality. Čo sa týka predaja
tohto druhu parfémov aj to je jednoduchšie v zahraničí. Tu je ešte pomerne
malé percento zákazníkov pripravených na iný druh servisu pri nákupe parfému. Väčšina
je zvyknutá prísť do parfumérie , zobrať
si z poličky parfém nastriekať, ovoňať a kúpiť alebo nekúpiť. Nakupujú sa tu parfémy impulzívne.
V špecializovaných predajniach ako je aj naša, to takto nefunguje, takýto druh predajne má školený personál
ktorý sa zákazníkovi venuje. Niche
parfuméria je iný svet, svet obrazov,
emócií, snov, príbehov, je dobré nechať
odborníka rozprávať a aj počúvať čo hovorí, je to zážitok, výlet do iného
sveta, chvíľa mimo reality.
1907 Košice 1907 Bratislava |
9. Prečo ste sa rozhodli, že Vy budete tá ktorá to zmení?
Šlo to prirodzene a asi aj v rámci vety: nehovor,
že sa to nedá, lebo sa nájde niekto, kto nevie že sa to nedá a urobí to (smiech) Všetci vraveli, že
preraziť s parfémom vyrábaným na Slovensku v zahraničí nie je reálne
a sú to len vyhodené peniaze. 1907
prerazilo, stojí na poličkách aj zahraničných parfumérií a predáva sa
presne tak ako každá iná značka vyrobená inde.
10. Kde prichádzajú nápady na Vaše parfémy?
Prvý rad bol kombináciou fascinácie nejakou zložkou plus
spomienkami, vynorením sa nejakej spomienky. Jednou z takých spomienok je
Almond (mandľa). To sú tie babičkine mandľové cukríky aj keď parfém samotný
nevonia sladko, ale obsahuje mandľové maslo.
11. Ak by ste mali zhodnotiť rok, ktorý uplynul, o čom všetkom to
bolo?
Určite bol rýchly a istým spôsobom až šialený, začal
tým, že v Januári 2015 sme boli v Číne, kde sme boli prezentovať
nichove parfémy predávané v Európe, robili sme prednášky, chystali sme
nový butik v Bratislave, ktorý sme veľkolepo otvárali 3.9. v pasáži hotela
Carlton. Dva dni doma a hneď odchod na svetovú výstavu parfémov PITTI
FRAGRANZE vo Florencii, priebežne pracujeme na 2. parfémovom rade, momentálne
sa chystáme na vianoce a vianočné prezentácie.
12. Bežný deň. Ako vyzerá ten Váš?
Ráno vstanem a počas rannej kávy sa tvárim, že ešte
neexistujem. Niekedy neviem či je víkend alebo pracovný deň. Ak idem do výroby,
tak po rannej káve odchádzam a vraciam sa niekedy večer až v noci, ak
je to deň keď idem do predajne tak je to administratíva, kreatívna činnosť,
prezentácie... stále je čo robiť.
13. Sú Vaše parfémy v niečom iné?
Filozofiou prvého radu bolo nadviazať na rodinnú tradíciu
a ísť von s parfémami, ktoré sa tématicky venujú jednej zložke tzv.
soliflóry, ako tomu bolo v minulosti napr.: fialka, konvalinka... Naše parfémy
neobsahujú žiadne farbivá a parfém Vanilla neobsahuje ani žiadne alergény,
teda ak nie ste alergický na alkohol (smiech). Alergény boli extrahované už pri tvorbe vonnej esencie. Pritom parfém obsahuje
esenciu Bourbonskej vanilky, ktorá je považovaná za tú najlepšiu na svete. Nie
sme jediná značka, ktorá má na trhu soliflóry, dosť nichových značiek má na
soliflóroch postavený svoj rad. Ich krásou je jednoznačnosť a ľahká
čitateľnosť. Zákazník nepotrebuje nič lúštiť. Soliflóry sú postavené na jednej
hlavnej zložke výnimočnej kvality a všetky ostatné zložky kompozície len
podporujú a dopĺňajú jej krásu.
14. Jasmin od 1907 sa umiestnil na jednom z najčítanejších
zahraničných blogov medzi 10 najlepšími vôňami roka 2014. Evidentne zaujal.
Prečo?
Náš Jasmin vonia veľmi prirodzene, nie je sladký ako
prevažná väčšina jazmínov, je veľmi nevtieravý, ale neprehliadnuteľný. Určite
to nie je načačkaná kytička bielych kvetov. Nie je to sladká bábika, je to
odmeraná dáma. Aj keď s jazmínom je to zložité, buď ho milujete alebo
nenávidíte.
15. A čo páni?
Pán Pepper otvoril predaj v Paríži. Bol to prvý parfém, ktorý sa predal
v Paríži. Pepper bol pre mňa láskou na prvé ovoňanie. Dobre ste ho
nazvali, Pepper je pre mňa Pán. Trošku aromatický, trošku temný, seriózne
hravý, elegantný, na rozdiel od Pínie (Pine) ktorá má pre mňa dve polohy. Jedna
poloha je pre mňa les po letnom daždi. Druhá jej poloha pre mňa je nespútaný
muž bez obmedzení. Céder (Cedar) zas na
mňa pôsobí ako dobre oblečený, osprchovaný, vymydlený a oholený kozmopolitný
muž.
16. Čo bude v nasledujúcich 10-tich rokoch trendom a kde sa
vidíte vy?
Neviem čo bude trend. Typické nichové značky by sa ani
nemali riadiť trendmi. Viem povedať, čo by sa páčilo mne. Bol by to návrat
poctivých prepracovaných mimoriadne kvalitných chypre vôní, komplexné,
jednoznačné a nezameniteľné parfémy, ktoré majú vlastnú osobnosť
a neviete si ich pomýliť s ničím iným. Momentálne je na trhu veľa
oudových vôní a presladeného sušeného ovocia.
A teda kde sa vidíte vy?
10 rokov je na jednu stranu veľmi dlho, na druhú veľmi
krátko. Najspokojnejšia by som bola, ak by sa o 10 rokov predávala značka
1907 vo viacerých krajinách sveta a podarilo by sa jej zachovať aj naďalej
nezávislosť v tvorbe parfémov.
17. Aké parfémy sú na Vašej poličke?
Je tam pár kúskov, niečo na zimu, niečo na leto a niečo
podľa nálady, určite je medzi nimi Galbanum, Ambrette, Verbena a vôňa
Ružový púder, ktorá sa nedá kúpiť, vyrobila som si ju len pre seba. Pôvodne len
pre seba som mala Galbanum, ale natoľko sa páčil mojim kamarátkam, že som ho
pustila na trh.
18. Ružový púder, takže máte svoju osobnú vôňu?
Ak na to idete takto, tak asi áno. Ružový púder je niečo
veľmi ľahúčke, niečo, čo som robila pre vlastné potešenie.
19. Robíte osobné parfémy aj pre iných?
Áno. Ale. Osobný parfém je vhodný len pre už vyzreté osobnosti, ktoré už sú so sebou
stotožnené, ktoré majú jasno v tom
kto sú, ktoré sa už nemajú potrebu páčiť, či vyhovieť každému, je pre tých
ktorí už nezohľadňujú to, či sa ich
parfém páči okoliu, pozerajú v prvom rade na to či ten parfém vyhovuje
im. Osobný parfém maximálne vystihuje osobnosť nositeľa, je originálny, je
skutočným umením, z ktorého nie je vyrobená žiadna ďalšia kópia. Cena
osobného parfému sa už pohybuje v tisícoch, kedže sa vyrába len jeden kus,
ktorý opakujem je originál. Osobný parfém stále vyrába majster parfumér.
20. Obľubená parfémová zložka?
Momentálne iris, ale prírodný iris. Na irise som bola celé
leto, teraz na zimu sa mi žiada niečo teplejšie. Pravdepodobne to bude najaké
čokoládové pačuli alebo kvalitná ambra. Tých mojich obľúbených zložiek je viac,
vyťahujem ich podľa nálady.
21. Jeden z najdôležitejších ak nie najdôležitejší je pre človeka
pocit bezpečia a istoty. Ako vonia bezpečie a istota pre Vás?
Bezpečie a istotu má človek na svojej vlastnej pôde, vo
svojich stereotypoch. Inak pre mňa bezpečie vonia ako človek, ktorý ma má rád,
niekto kto patrí na moju pôdu. Niekto, s kým viete otvorene rozprávať. Ako
bezpečie pre mňa voňajú aj moji dvaja chlpatí kamaráti, ktorí sa dokážu
neskutočne tešiť keď sa k nim vrátim a bezmedzne smútiť keď na dlhšie
odídem . Každý má nejakú kombináciu pachov, vôní, rituálov, ktoré vyvolávajú ten jeho pocit bezpečia. Je to veľmi subjektívne. Ako
bezpečie niekedy môže voňať aj hovädzia polievka, ranná káva či parfém ktorý Vás vráti do
detstva keď ste boli chránený. Skutočne
je to veľmi subjektívne.
22. Dával som túto otázku aj v ostatných rozhovoroch. Dám ju aj
Vám. Ak by ste mali spraviť parfém „ráno po prebdenej noci“ ako by voňal, čo by
obsahoval?
A šla by som po tej noci spať alebo by ma čakal
normálny deň?
Dobre teda, rozdeľme to na dve. Aj spať aj normálny deň.
Skoré ráno. Idem spať. Mydlo, aldehydy. Niečo mäkká teplé.
Ambra. Niečo sladké pre pekné sny. Likér. Pre pocit bezpečia – pačuli. Myslím,
že byť umytá v mäkkej posteli so sladkými a bezpečnými snami je
celkom fajn po prebdenej noci.
Ďakujem za rozhovor.
Šťastím je, keď práca je aj záľubou. Vtedy je to vidieť. Tak
ako to vidieť na Evke. Eva Škovranová. Žena, ktorá si nenechala vziať svoje
sny, zapísala Slovensko na parfumovú mapu sveta a ľuďom prináša zážitok
z vôní naplnených príbehom.
No comments:
Post a Comment