Značka Ramon Monegal bol sen. Evkin sen. Bola zima a Vianoce
“2014” sa blížili. Z Barcelony dorazil balík. V balíku bol splnený sen.
Nádherná darčeková kazeta s miniatúrami parfémov Ramona Monegala a dohoda, že
vstúpi na slovenský trh cez (parfumérie) 1907. Stalo sa a jeho vôňe patria
medzi šperky butikov 1907 v Košiciach a Bratislave. V tom čase ešte nikto
netušil, že sa s Ramonom Monegalom, jeho manželkou Mariou a dcérou Laurou
stretneme osobne. 2.9 2015 Ramon Monegal vystúpil pri príležitosti slávnostného
otvorenia parfumového butiku 1907 v Bratislave pred hotelom Carlton a 3 dni bol
len náš. Neurobiť rozhovor s týmto očarujúcim a energiou nabitým človekom by
bolo hriechom. A tak Vám sprostredkovane ponúkam tento veľmi príjemný rozhovor.
1. Prvýkrát na Slovensku?
Ramon Monegal: Áno! (veľmi nadšene)
2. Pochádzate zo slávnej španielskej parfumérskej rodiny,
ktorá dodávala parfumy aj na španielsky kráľovský dvor, máte za sebou silnú
tradíciu a zázemie. Ste jej 4. generáciou a najvýznamnejším
reprezentantom. Asi nie je prekvapením, že pokračujete v tejto tradícii.
Už od detstva vám bolo jasné, že to tak bude, alebo ste snívali aj o iných
povolaniach?
Ramon Monegal: Na začiatku som študoval architektúru, ale
štúdium so zanechal, aby som si mohol začať s parfémami a zapojil sa do
rodinného biznisu. Bol to majster parfumér, ktorý ma vlastne pritiahol k tomu,
aby som zmenil svoju dráhu a oddal sa parfémom. Ten majster parfumer nebol môj
otec, ale bol to môj otec, ktorý ma za ním poslal. Tým parfumérom bol Arturo
Jordi-Pey. Bol to katalánec, ktorý pôsobil vo Firmenich v Ženeve. Mal dvoch
učňov. Jedným som bol ja a druhým Alberto Morillas. On ma formoval v mojích
začiatkoch. Dostal som príležitosť vytvoriť parfém a mal som úspech. Mal
som vtedy asi 26-27 rokov. Môj otec nerozumel ako môžem mať ako tak mladý
a neskúsený úspech a zrazu na mna hodil všetkú zodpovednosť. Čiže
takto zo dňa na deň som sa stal oficiálne parfumérom. A parfumérom som už
asi 40 rokov.
Architektúra a dizajn však naďalej ostali mojou vášňou.
Preto aj dizajn, usporiadanie a dekorácia nášho prezentačného butiku v
Barcelone ako aj flakóny v ktorých sú naliate naše vône sú mojim výtvorom.
3. Takže parfumy zvíťazili. Ste majiteľom svojej vlastnej
značky a zároveň ako parfumér aj priamy tvorca všetkých svojich vôní. Sám
ste si navrhol flakóny pre svoje vône, ktoré sú mimochodom nádherné rovnako ako
vaše parfumy. Kde beriete inšpiráciu?
Ramon Monegal: Mojou veľkou inšpiráciou je príroda, vychádzam
pri svojej tvorbe z mojich koreňov, z rodinnej tradície, ktorá je naplnená
španielskou a andalúzskou tradíciou. Na druhej strane je mojou veľkou
inšpiráciou literatúra v zmysle komunikácie. Moje parfémy rozprávajú,
komunikujú. Keď parfumér tvorí parfém, tvorí píbeh, tvorí niečo, čo
reprezentuje hodnoty. Tieto hodnoty sú zapísané do parfému pomocou zložiek.
Jedna zložka = jedna hodnota, jeden význam, jeden zmysel. Parfém môže rovnako
ako literárne dielo reprezentovať hodnoty, myšlienky, emócie, postoje,
spomienky… Moja práca by sa dala prirovnať k spisovateľovi. Preto majú flakóny,
ktoré som navrhol tvar atramentového kalamáru. Rovnako ako spisovateľ skladá
jednotlivé písmenka do slov, slová do viet a vety do príbehov, tak ja skladám
parfémové zložky do jednotlivých akordov a akordy do celku, do príbehu, ktorý
niečo reprezentuje. Na parfumérovi je, aby vytvoril z tých zložiek niečo čo je
abstraktným celkom, niečo čo dáva dokopy zmysel. Neexistuje dobrý parfém alebo
zlý parfém. Existuje len parfémy, ktoré sa nosia dobre alebo parfémy, ktoré sa
nenosia dobre. Teda parfémy ktoré dobre komunikujú to, čo majú vyjadrovať a
naopak. Parfém by mal pri privoňaní vytvárať obraz, vizuálnu predstavu. Každý z
nás je nejaký, nejako sa oblieka, má nejaký štýl. Ak zhasneme svetlo ostane nám
len voňavý imidž, vôňa ktorú nosíme. Ak privoniame, tá vôňa by mala rezprezentovať
to isté, čo chceme vyjadriť keď svetlá svietia pomocou svojho oblečenia,
topánok, postojov… Ale bežní ľudia poznajú len vôňu, nepoznajú parfumérsky
jazyk, preto je na parfumérovi pretransformovať jednotlivé zložky do tohto
výsledku.
Ľudia častokrát poznajú len výsledok, ale nepoznajú autora.
Preto chcem aby parfuméri považovali za svoju povinnosť výjsť zo svojich
laboratórií a vystúpiť z anonymity, ako vystupujú šéfkuchári zo svojich kuchýň
pred svojich hostí a metaforicky tým podpísujú svoje dielo. Ľudia počúvajú
Dolce Gabbana, Chanel… ale netušia, kto stojí za ich parfémami.
4. Bola pre niektorý z Vašich parfumov inšpiráciou
Vaša manželka?
Ramon Monegal: Áno. Bol to prvý osobný parfém ktorý som urobil.
Urobil som ho pre svoju manželku na deň našej svadby. Špeciálne len pre tento
deň. Jeho hlavnou ingredienciou bol irisový koreň - orris. Pretože je púdrový,
kvetinový, zemitý, predstavuje equilibrium, balans, bezpečie a lásku, teda
všetky hodnoty, ktoré som chcel v parféme vyjadriť. Orris som spojil s ružou –
symbolom lásky. Impossible Iris z mojej kolekcie je modernou reinterpretáciou
tohto parfému. A prečo práve názov Impossible (nemožný v zmysle
neuskutočniteľný) ? Pretože iris, presnejšie irisový koreň je jedna z
najlepších a najdrahších ingrediencií na svete, ale jeho vôňa má veľmi krátke
trvanie. A ja som prišiel som na spôsob ako urobiť niečo nemožné, ako túto vôňu
uchovať a predĺžiť jej trvanie.
5. Váš „Impossible Iris“ majú radi tak fanúšikovia ako aj
odporcovia irisových vôní. Čomu to pripisujete?
Ramon Monegal: S irisom je možné pracovať viacerými
spôsobmi. Zvyčajne má púdrový výraz. Ja som ho obohatil o ovocné
a drevité tóny. Iris, ktorý používam je skutočný irisový koreň, nie
syntetická náhrada. Ľudia sa v parfémoch zvyčajne stretávaju s jeho
syntetickou verziou, ktorá vonia stále rovnako, v jednej línii. Ale
skutočný iris má hĺbku, plnosť a vyvíja sa, neostáva rovnaký.
6. Ako vyzerá Váš deň, keď tvoríte? Prostredie
v ktorom tvoríte?
Ramon Monegal: V prvom rade chcem povedať, že som veľmi
dezorganizovaný. Nemám žiaden systém. Pre parfuméra je najdôležitejšou časťou
pri tvorbe parfému intelektuálne pochopenie toho, čo chce vytvoriť. Dá sa to
prirovnať k písaniu knihy. Predtým ako začnete písať, spíšete si poznámky,
osnovu a ujasníte si, čo a ako chcete písať. Každý parfém je výzva. Zakaždým,
keď tvorím príbeh, kreujem históriu a je
preto dôležitý každý jeden vstup. Najťažšie je vybrať tie správne ingrediencie,
ktoré reprezentujú obraz, ktorý mám v hlave, ideu, hodnoty, ktoré má parfém
vyjadrovať. Vôňu každej z ingrediencií “vidím” vo svojej mysli. Napríklad idem
vytvoriť príbeh o zvádzaní: kvetiny nevoňajú len tak. To, že voňajú má svoj
dôvod. Kvety sa snažia svojou vôňou vábiť hmyz. Ten dosadne, na jeho tele sa
zachytí peľ, ktorý potom spolu s ním putuje na ďalší kvet, čím vzniká
opeľovanie. Ale každá kvetina vonia ináč. Každá má iný odtieň zvádzania. Ruža
je kvetom lásky. Konvalinka je romantická. Jazmín sexuálny. Karafiát znamená
vášeň… Môžem zvýšiť ich silu drevom, posvätnosť pridaním balzámov a tak
podobne. Urobiť už konkrétnu receptúru
je tá ľahšia časť. Najtažšou je vybrať správne ingrediencie jednu po
druhej aby dokopy dávali obraz, príbeh, ktorý mám v hlave.
7. Ako dlho trvá vytvoriť parfum?
Ramon Monegal: Veľmi krátko. Ako som už vravel najťažšou a
najdlhšou časťou je si presne ujasniť, čo chcem parfémom vyjadriť. Ak to už
viem, tak samotnú vôňu namiešam veľmi rýchlo, pretože už poznám kombinácie,
postupy, pomery, proporcie a to všetko. Ale to sú roky skúseností. Môj názor
je, že ak parfumér potrebuje urobiť
tisíc pokusov, aby sa dopracoval k žiadanému výsledku, tak vlastne nevie
čo chce.
8. Myslíte si, že svoj najlepší parfum ste už vytvorili,
ale ešte len vytvoríte?
Ramon Monegal: Obyčajne som najhorším kritikom svojej práce.
Nikdy nie som úplne spokojný. Nikdy to nie je pre mňa dosť perfektné. Stále je
tam pocit, že by to mohlo byť ešte lepšie. A potom je tu moja dcéra, môj syn,
manželka, ktorí povedia stop, už nič viac nerob, už nič nemeň, teraz je to
dokonalé. Ale myslím, že svoj najlepší parfém som ešte nevytvoril. Stále do
toho idem s tým, že ten nasledujúci, ktorý urobím bude ešte lepší.
9. Používate nejaký z parfumov Vášho značkového radu
alebo ste si namiešal nejaký špeciálny vlastný?
Ramon Monegal: Veľmi rád vzájomne miešam svoje parfémy. Vrstvím
jeden cez druhý. Ale rovnako rád skúšam na sebe aj výtvory iných parfumérov.
Nie ako kritik, proste ich skúšam a užívam si ich. Radi chodíme spolu s dcérou
ovoniavať nové veci a vyhľadávame kuriozity. Jednoducho milujem parfémy.
10. Akú najuletenejšiu, najnetradičnejšiu vôňu ste
vytvorili?
Ramon Monegal: BRAVO. Vytvoril som Bravo. Som umelec. Tridsať
rokov som pôsobil v spoločnosti, kde bolo mojou zodpovednoťou vytvárať a
predávať pre veľký trh vo veľkom počte. Teraz keď som nezávislý, slobodný a sám
za seba, tvorím len to, čo chcem a ako chcem pre malú skupinu ľudí. Môžem sa naplno realizovať, brať oveľa väčšie
riziko a byť kreatívny bez akýchkoľvek obmedzení. Bravo (v preklade odvážny) je
obrazom španielského toreádora, ktorý zosobňuje v strete s divokým býkom silu,
odvahu, energiu, stále stojaci tvárou v tvár čiernemu býkovi. Je to exkluzívny
parfém špeciálne vyrobený len pre Harrods v Londýne.
11. Čo obsahuje?
Ramon Monegal: Kožu, dym, agarové drevo, cyprus…
12. Ak by som Vás požiadal vytvoriť vôňu s názvom
“Ráno po prebdenej noci, čo by obsahoval, ako by voňal?
Ramon Monegal: Vytvoril by som parfém, ktorého ústrednou témou
by bola mäta. Pretože mäta je stimulujúca, plná elánu, provokatívna. Prebudí
Vás. Dal by som tam kávu a niečo sladké, čo doplní energiu. Čokoládu, kakao.
Potom by som to okorenil troškou zázvoru a jalovca. Najtažšie by bolo rozhodnúť
akú kvetinu tam dať…hmm… Bol by to karafiát pre jeho korenistú vôňu. Pretože
korenie stimuluje a udrží čulosť.
13. Tvoríte parfumy, ktoré sa vymykajú masovosti,
uniformite a konvenčným škatuľkám, v čom je iná Vaša filozofia,
v čom ste iný?
Ramon Monegal: Jedným z vplyvov je, že som Španielsky parfumér.
Zo stredomoria. Ďalším, že nie som masový, môžem si dovoliť riskovať, byť viac
kreatívny, dať do toho všetku vášeň. Súčasná masová parfumérčina je generická,
stále dookola to isté s čoraz menej kvalitnými zložkami. Mojou prednosťou je
moja obrovská znalosť ingrediencií. Po dobu 35 rokov som bol rok čo rok
zodpovedný za výber a nákup surovín z celého sveta slúžiacich na výrobu
parfémov. To ma naučilo skutočne veľa. Čiže mám výhodu, stojím za celým
produktom od úplného začiatku až po konečný výsledok. Môžem si vybrať tie
najlepšie suroviny bez ohľadu na cenu, viem kde ich nájsť. Sám s nimi potom
ďalej pracujem. Robim si vlastné rezinoidy, infúzie, extrakcie, destilácie…
Moja produkcia je veľmi limitovaná. Pretože tie najlepšie ingrediencie nikdy
neviete získať vo veľkom množstve a na vyzrievanie niektorých zložiek musíte
čakať niekoľko rokov, aby ste dosiahli ultimátnu kvalitu.
14. Na základe čoho sa rozhodujete do ktorých parfumérií
umiestnite svoje produkty a do ktorých nie?
Ramon Monegal: Svoje parfémy umiestňujeme do špecializovaných
(niche) parfumérii, ktoré sa zameriavajú na klientelu, ktorá hľadá niečo
exkluzívne, niečo iné, niečo čo sa odlišuje, niečo s výnimočnou kvalitou. Veľmi
dôležití sú pre mňa ľudia, ktorý predávajú parfémy Ramon Monegal. Musia poznať
ich príbeh, hodnoty, pozadie, ideu toho všetkého. Potom majú aj dôveru svojich
klientov. Nepredávajú marketing, predávajú čosi skutočné. Najdôležitejšie je
pochopiť, čo chce parfém povedať. Dať mu čas. Je to ako s novými koženými topánkami.
Čím viac ich nosíte, tým sú lepšie, pohodlnejšie, ste s nimi viac zžitý.
Nepredávame ani nebudeme predávať vo veľkom objeme, našim hlavným atribútom je
exkluzivita. Avšak za ideal a najvyššiu formu exkluzivity považujem osobný
parfém. Taký, ktorý je vyrobený na mieru pre konkrétneho človeka a nemá ho nik
iný, len on sám.
15. Každý z Vašich parfumov má ako keby rovnakú DNA,
rovnaký rukopis, napriek tomu sú veľmi rozmanité, každý má vlastnú osobnosť?
V čom je tajomstvo? Vkladáte do nich nejakú tajnú zložku rovnako ako
umelec podpisuje svoj obraz?
Ramon Monegal: Na svete existuje nepredstaviteľné množstvo
voňavých (parfémových) zložiek. Ja však pracujem “len” s 300 zložkami. Tak ako
maliar používa svoju paletu farieb rôznych odtieňov aj ja som si rokmi vytvoril
tú svoju. Ale 300 je dosť. Jedna moja parfémová receptúra obsahuje napríklad 30
zložiek, ale ak v nej zmeníme pomer zložiek, dostaneme mnoho odlišných
parfémov. Všetko je to o proporciách. Rovnako ako v kuchyni. Z 30 surovín v rôznych
pomeroch a za použitia rôznych spôsobov môžeme uvariť rozmanité množstvo jedál.
Napríklad používam vlastné pačuli. V normálnej prirodzenej forme má destilovaný
olej z pačuli gáfrové špinavé tóny. Moje tajomstvo je, že ho destilujem viac
krát za sebou pomocou frakčnej (molekulárnej) destilácie, čím odstránim z
pačuli všetky nežiadúce nečisté tóny. Samozrejme je to zdlhavejšie, ale
výsledok rozhodne stojí za to. To isté robím s cédrom, vetiverom...
Najdelikátnejšie a najjemnejšie zložky však nedestilujem, ale to najlepšie z
nich získam pomocou tzv. “Infusión”. To,
ako to robím ja, by sa nikdy nemohlo robiť vo veľkej masovej parfémovej výrobe,
pretože výsledné množstvo éterického oleja, esencie je veľmi malé. Bežne máva
parfumér svoje základné bázy (základy). Napríklad éterický olej z konvalinky
neexistuje. olej z kvetov gardénia neexistuje, koža to isté. Je to kompozícia.
Teda kombinácia zložiek v presných proporciách, ktoré identicky reprodukujú ich
vôňu. A každý parfumér resp. gigantické spoločnosti vyrábajúce vonné
kompozície (Givaudan, Symrise,
Firmenich, IFF) majú svoj vlastný štýl, svoje vlastné základy, svoje vlastné
molekuly, preto nemôžete vyrobiť rovnaký parfém ako XY. Tým, že používam svoje
vlastné základy a špeciálne
ingrediencie, vytváram vo svojich
parfémoch nezameniteľnú DNA, vkladám do každého svoj podpis. A tým že som zo
Stredomoria, používam v hojnej miere stredomorské ingrediencie.Takže osobité
znalosti, kultúra, vlastný štýl, to je to, čo ma definuje, čo definuje moje
parfémy.
16. Máte svoju obľúbenú parfumovú zložku s ktorou
najradšej pracujete?
Ramon Monegal: Iris, Koža, Tuberóza,
17. Koľko parfumových zložiek dokážete rozoznať?
Ramon Monegal: Keď som sa učil za parfuméra a mal som tréning
tak skutočne veľa. Ale pre mňa to nie je o kvantite. Mňa skôr zaujíma ísť viac
do hĺbky jednotlivých zložiek a prísť na to ako ktorá zložka komunikuje, aké
predstavy, aký obraz vyvoláva.
18. Dotýka sa Vás nejako technologický vývoj, ste nútený sa
prispôsobovať?
Ramon Monegal: Áno samozrejme. Ako dobré vnímam to, že
technológia spracovania ingrediencií je dnes na oveľa vyššej úrovni. Je možné
vyrobiť vyššiu kvalitu ako kedysi. V zlom ma ovplyvňuje IFRA s jej
obmedzeniami.
19. Aký bude podľa Vás trend v parfumovom svete
nasledujúcich 10 rokov a kde sa vidíte vy?
Ramon Monegal: Podľa môjho názoru bude exkluzívna parfumérčina
znovuobjavená, obnoví sa používanie niektorých zložiek. V nasledujúcich
desiatich rokoch bude viac dôležitá originalita, kreativita, ingrediencie,
pochopenie parfému a príbeh stojaci za
parfémom ako marketing. A ja budem na vrchu ako čerešnička na torte. Ale je tu riziko, že
tie značky, ktoré sú dnes slobodné, tvoria slobodne sa nechajú kúpiť od veľkých
svetových spoločností, ktoré na nich aplikujú svoj marketing. A to bude “game
over”.
20. A ako budú voňať ľudia v roku 2100?
Ramon Monegal: Po prvé, myslím si, že parfémy sa zmenia a už
nebudú na báze alkoholu. A po druhé parfém bude osobný, parfém nebude
uniformný. Budeme ho používať rôznymi novými spôsobmi pri rôznych
príležitostiach. Spôsob aplikácie sa zmení napríklad parfém sa bude užívať
vnútorne a následne odparovať cez póry pokožky.
21. Ktoré obdobie považujete za zlatý vek parfumérčiny
a prečo?
Ramon Monegal: Začiatok 20-tych rokov 20-tého storočia. Pretože
sa tvorilo slobodne, boli tu skutočne výborní majstri parfuméri a výborné
ingrediencie. A bola sloboda v používaní týchto ingrediencií. Keď vezmete pôvodný Shalimar a súčasnú verziu –
sú to rozdielne parfémy. V 20-tych rokoch sa zrodil parfumový extract, až potom
prišli toaletné vody. V parfúmovom extrakte bolo možné použiť 10% jazmínového
oleja. Dnes to už nie je možné kvôli legislatívnym obmedzeniam, povolené sú len
malé množstvá.
22. Ak by ste mali možnosť niečo zmeniť v parfumovom
svete, čo by to bolo?
Ramon Monegal: Chcel by som aby bolo parfumérom priznané ich
autorské právo na parfémy, ktoré vytvorili. Rovnako ako majú autorské práva na
svoje diela umelci. Napísal som román. Mám k nemu autorské práva. Myšlienkou je
dosiahnúť rovnaký status aj pre parfumérske diela. (Ramon Monegal vydal v roku 2012 román “La Perfumista”, ktorým vzdáva poctu tvorcom vôní – poznámka NW)
23. Vaša najobľúbenejšia voňavá spomienka?
Vôňa mora.
Káva alebo čaj?
Coca- Cola. To je moja dávka kofeínu.
Céder alebo santál?
Céder. Pretože vonia ako ceruzky, ktoré som obhrýzal, keď
som bol malý.
Barcelona alebo Paríž?
Barcelona.
Ďakujem za rozhovor.
Pre Ramona Monegala sme si prípravili prekvapenie. Jeho vôňa
“Mon Cuir” (moja koža) vzdáva hold čiernej koženej bunde a kultúre európskych
jazdcov v spojení s legendárnymi americkými motocyklami. Ako sám vraví, je to
jeho alter ego a s touto kultúrou sa stotožňuje. Do priestorov, kde sa konal
slávnostný otvárací večer sme pre neho dopravili špeciálnu edíciu motocykla Harley
Davidson, ktorá bola vyrobrená k 100-mu výročiu značky. A keďže Ramon Monegal
tiež budúci rok oslávi krásnych 100 rokov rodinnej parfumérskej tradície, zdalo
sa nám milé a priznačné poukázať na túto skutočnosť takouto symbolikou.
Ramon Monegal a jeho manželka Maria. |
Ramon Monegal, manželka Maria a dcéra Laura. |
Stretnutie s Ramonom Monegalom bol pre mňa a pre nás všetkých
veľkým zážitkom a studnicou poznatkov. Aj po toľkých rokoch v brandži z neho
žiari vášeň pre to, čo robí. Ďakujem pán Ramon Monegal.
No comments:
Post a Comment