October 5, 2015

Rozhovor so zakladateľom a vlastníkom Puredistance, Janom Ewoudom Vosom.



Blížil sa september a spoločnosť 1907 chystala otvorenie svojho nového butiku v Bratislave na Hviezdoslavovom námestí v pasáži Hotel Carlton. Otváralo sa 3. semptembra vo veľkom štýle s tlačovkou a slávnostným večerom v reprezentatívnych priestoroch hotela. Boli pozvaní významní hostia zo sveta niche parfumov aby odprezentovali verejnosti svet na Slovensku dosiaľ takmer nepoznaný, svet výnimočnej exkluzivity a nezávislej parfumérie.

Nemohol medzi nimi chýbať ani charizmatiký zakladateľ, majiteľ a vizionár značky Puredistance Jan Ewoud Vos. Na vysokého elegantného chlapíka z Amstrerdamu sme si pripravili malé prekvapenie hneď v úvode. Našim pôvodným plánom bolo dostať skutočný Aston Martin do vnútorných priestorov hotela, kedže toto auto sa viaže k myšlienke jedného z jeho parfumov, ale o tom neskôr. Zaúradovali technické prekážky a tak ostalo pri náhradnom riešení, ktoré napadlo Evke Škovranovej cestou do Bratislavy. Prinesme mu Aston Martin na ďiaľkové ovládanie. Stalo sa. A tak moje prvé stretnutie s Janom Ewoudom Vosom prebiehalo s diaľkovým ovládačom v ruke a autíčkom na podlahe, ktoré sa vyrútilo spoza múru a namierilo si to rovno k nohám pána Vosa čakajúceho na recepcii.

Jeho potešenie bolo zjavné keď s detskou radosťou preberal diaľkový ovládač z mojich rúk. Čakal som chlapíka, ktorý si bude držať odstup a bude z neho cítiť, že dosiahol to, čo dosiahol. Na moje prekvapenie bol neuveriteľne ľudský, príjemný a priateľský. Sadli sme si k stolu, Jan si objednal jazmínový čaj a rozhovor sa mohol začať. Pán Vos dokáže rozprávať tak pútavo a s hĺbkou, že by ste ho dokázali počúvať celé hodiny. Uverejniť všetky moje rozhovory s ním by vydalo na malú knihu, preto vyberám len to, čo vystihuje podstatu značky Puredistance a osobnosť Jana Ewouda Vosa najlepšie.

1. Prečo názov Puredistance, prečo práve parfém ako objekt záujmu a prečo práve niche?

Jan Ewoud Vos: Ok. Takže chceš napísať knihu (smiech). To sú tri veľké otázky. Poďme k prvej. Zobudil som sa ráno, v polospánku, bolo to niekedy pred novým miléniom, keď sa svet ešte stále kúpal v luxuse. Nebola tu ešte kríza, rástli špekulatívne bubliny, jednoducho všade bolo priveľa peňazí. Samé zlato, diamanty... To všetko vytvorilo skupinu okázalých novozbohatlíkov (najmä v Číne a Rusku) bez vkusu a spôsobov. V to ráno sa mi sníval sen, že som bol na párty, na ktorej sa pretŕčal práve takýto typ ľudí. Bolo to v Amsterdame, vo vychytenom lokáli, všetci boli ožratí, všade sa povaľovali kľúče od Ferrari ,každý mal na sebe drahé handry so svetoznámymi logami, šnupal sa kokaín a bolo to vlastne typické zbohatlícke správanie – My sme bohatí! A zrazu, nejaká žena vstúpila do miestnosti. Bola ako Grace Kelly. Oblečená len v bielych šatách, žiadne šperky, žiadne logá, žiadne mega... bola omamne krásna, pretože bola tak prirodzená, čistá, tak jednoduchá. Vstúpila do miestnosti a všetci sklapli, zamrzli, stuhli. Prečo? Pretože vytvorila odstup, dištanc (distance) cez jej čistotu, nenačačkanosť (purity). Pure Distance.




Rozmýšľal som, že je to skvelé meno pre značku, pretože nemám rád okázalé dokazovanie svojho postavenia, logá a všetky tie veci. To kto som je o tom čo hovorím, čo si myslím... rovnako je to aj s produktmi Puredistance. Áno sú drahé, ale peniaze sú naliaté do produktu. Majú výbornú kvalitu. To je cesta akou sa snažíme slúžiť zákazníkom, byť úprimný a nikdy neklamať – to je tiež čistota. Nechcem byť ako značky s prázdnym pôvabom a trblietkami... my sme vcelku jednoduchý a prostý, balenie a všetko okolo, ale so štýlom aký má Grace Kelly. To je dôvod, prečo si myslím, že je to skvelé meno pre značku. A potom ľudia povedia: „óoo, parfém by nemal vytvárať dištanc“ a ja poviem nie, skús sa zamyslieť hlbšie, je to filozofia, spôsob bytia. A to je story okolo mena Puredistance.

2. A prečo práve parfémy?

Jan Ewoud Vos: Nie je to preto, ako veľa ľudí povie: „mal som 2 roky a zamiloval som sa do parfémov... Nie. Toto nebol moj prípad. Používal som parfém, Antaeus od Chanel, tak normálne, nebol som zbláznený do parfémov, ale vypestoval som si počas svojho života vášeň pre povedzme krásu a eleganciu. Ako fotograf, dizajnér a v osobnom živote prepadnutý architektúre milujem krásu. A keď som predal svoju spoločnosť a fotografie, pýtal som sa seba „čo ďalej?“ A potom som čítal knihu Coco Chanel, jej biografiu a bolo to pre mňa fascinujúce. Vytvorila viac ako sto rokov dozadu Chanel no.5 a stále aj po viac ako sto rokoch je to zázrak. Ľudia to milujú a ak by ste to zmenili, ľudia by boli nešťastní, rovnako ako Coca-cola nemení svoj recept. Pomyslel som si, že parfém by mohol byť pre mňa perfektný nástroj na vyjadrenie, pretože okolo parfému potrebujete sen o kráse, potrebujete fotografie, potrebujete dizajn, potrebujete vytvoriť značku, potrebujete distribúciu atď., a to sú všetky veci, ktoré mám rád a ktoré som robil aj predtým. Mám rád cestovanie, rád rozprávam s ľuďmi, rád tvorím krásu, rád robím ľudí šťastnými. A s parfémom to môžem robiť všetko naraz. Okrem jedinej veci, nedokážem vyrobiť parfém. Preto som sa snažil vytvoriť čo najlepší koncept a hľadal som najlepších parfumérov. Ak by som si vybral iný produkt, musel by som ho pravdepodobne meniť, obmieňať. Ako v móde. Tam je to zmena, zmena, zmena... Ale parfém ak je dobrý, je nadčasový, nie je potrebné ho meniť. Preto v parféme vidím možnosť vybudovať niečo trvalé. Preto to musel byť parfém. 

Čo sa týka technickej stránky, neviem o parfémoch veľa, preto vravím aj novinárom: nepýtajte sa ma nič, čo sa týka zložiek parfému, to vedia moji parfuméri, ja som ten, ktorý ponúka víziu, ktorý tvorí koncept a parfuméri ho pretvárajú do tekutej podoby. Intuitívne cítim, či sú ich výtvory v zhode s mojim konceptom, ale nechem analyzovať, nepýtam sa, čo sú zložky. Je to ako s knihou, nerozoberám jednotlivé písmenká: aha tam je M a N a E, tie písmená nehovoria nič o príbehu.

3. Prečo práve niche?

Jan Ewoud Vos: Odpoveď je jednoduchá. Moje krédo je: „čo je v malom je krásne a menej je viac“ Nemám rád veľké spoločnosti, masovosť. Nemám nič proti Ikea ak si ľudia chcú v nejakom štandarde zariadiť domácnosť, ale uprednostňujem malé obchodíky s nábytkom, ktoré vyrábajú a ponúkajú niečo špecifické a jedinečné.



4. Aký je Váš pohľad na exkluzivitu? V čom sa líši váš smer, vaša filozofia? Pretože aj mnoho masovo vyrábaných parfumov svetoznámych značiek často používa slová ako exkluzivita a kvalita. V čom je rozdiel?

Jan Ewoud Vos: Ťažisko vidím v kvantite. Ak my vyprodukujeme 5000 kusov parfémov, svetoznáme veľké spoločnosti ich vyrobia 5 miliónov. Máme 70 predajných miest celosvetovo v 35 krajinách. Veľké spoločnosti ich majú 7000. Vytvoríme jeden parfém za rok alebo dva, veľké spoločnosti chrlia novinky  jednu za druhou. Všetko robíme ručne, balenie, plnenie a dodávame mimo jednej výnimky priamo bez distribútorov. Čiže držíme v rukách celý náš produkt a máme dosah na každý aspekt kvality. Osobne sa poznáme s ľuďmi ktorí predávajú naše parfémy. Vytvárame tak priamu linku, osobné spojenie medzi nami a zákazníkom, čo vytvára skutočnú exkluzivitu oproti veľkým spoločnostiam.

5. Vo svojich parfumoch máte jednu z najvyšších koncentrácií parfumových olejov na trhu, ktorá sa pohybuje od 25 až po 38% parfumových olejov. Čo bolo cieľom?

Jan Ewoud Vos: Keď som začínal svoju cestu vo svete parfémov, chcel som vytvoriť to najlepšie z najlepšieho. Začal som si robiť prieskum, začal som čítať a objednávať si deň čo deň z ebay staré parfémové klasiky. Naučil som sa, že skutočný parfém nielenže vydrží dlhšie, čo je samozrejme plus , ale že čím dlhšie parfém zostane na pokožke, tým väčší je priestor na jeho rozvíjanie. Je to ako putovanie, cesta (voyage), keď sa vôňa postupne mení. Druhým dôvodom je, že čím viac parfumového oleja dáte do parfému, tým viac splynie s pokožkou. Je to potom o poznanie bohatší, viac komplexný a dlhšie trvajúci zážitok.



6. Podľa čoho vyberáte umiestnenie svojich parfumov, teda v ktorej parfumérii budete predávať svoj produkt a v ktorom nie?

Jan Ewoud Vos: Naše parfémy môžu byť predávané v akejkoľvek krajine na svete, pretože všade na svete ľudia dokážu oceniť naše parfémy, ale my hľadáme miesta, kde sa dostane našim parfémom pozornosť akú si zaslúžia. Ľudia, ktorí predávajú naše parfumy musia mať znalosť o našich parfémoch, musia mať skutočne radi našu značku, ak ju nemajú radi, ťažko ju môžu úprimne ponúkať a ak je to len pre peniaze, tak takých nechcem. Musia byť schopní prezentovať naše parfémy aj vizuálne. Sme vizuálne bohatá spoločnosť. Máme mnoho fotiek a dizajnových doplnkov k prezentácii našich parfúmov, ktoré dopomáhajú ukázať DNA našej značky. Ako keď si kúpite prsteň od Cartiera. Nie je to len prsteň. Vy vidíte celý svet Cartier. To sú všetky tie farby, tvary, doplnky. Proste tí, ktorí nás chcú predávať musia pochopiť našu filozofiu.

7. Značka Puredistance uviedla na svetlo sveta svoj prvý parfum roku 2008. Čo sa zmenilo od obdobia kedy ste začínali a ak by ste začínali dnes, čo by ste spravili inak?

Jan Ewoud Vos: Robíme chyby. Ak by som mal začať teraz a odznova, chcel by som si ich všetky zopakovať v rovnakom poradí. Pretože z chýb sa učíme. Sme úspešná spoločnosť so šťastnými zamestnancami. Naši predajcovia sú šťastní, naši zákazníci sú šťastní. Neprenasleduje ma pocit, že to mohlo byť ešte lepšie. Urobili sme veľa chýb, ale tie chyby nás urobili originálnymi. Keď som začínal, nevedel som nič o parfémoch. Urobili sme parfém s objemom flakónu 17,5 ml, čo vtedy nemal nikto na trhu. Prečo? Pretože som o tom veľa nevedel. Pozrite sa teraz, koľkí už ponúkajú menšie objemy flakónov a vyššie percento parfému. To, čo môže vyzerať ako chyba sa nakoniec vyvinie úplne inak. Ľudia často vravia nerob to a nerob tamto, ja im poviem: urobím to, pretože je to autentické, pretože tomu verím. Takže nemenil by som nič a zopakoval by som si všetky „chyby“.

8. Vo svojom portfóliu máte šesť jedinečných parfumov. Každý inšpirovaný niečím iným. Opardu – inšpirované maľbou kytice kvetín od Keesa van Dangena, M – parfum inšpirovaný koženým interiérom Aston Martin, autom Jamesa Bonda, najnovší White ako zlatobiely sen, instantné šťastie, útek z krutej reality... Porozprávajte nám, čo vás inšpiruje a ako prichádza rozhodnutie: „áno, toto chcem dostať do parfumu“ ?

Jan Ewoud Vos: Myslím si, že každý z nás je z veľkej časti formovaný svojou DNA pochádzajúcou od matky, otca, starej mamy, starého otca... Čím viac sa pozeráte na svoju rodinnú líniu, vravíte si: aha som trochu ako dedo, aha som trochu ako otec... Jeden môj starý otec bol vynálezcom, kým druhý bol kňazom, kazateľom. On sa prihováral k ľudom a vravel im nerobte toto a nerobte tamto. Nie som veľmi nábožensky založený človek, ale myslím, že niečo mám po ňom. Mám potrebu povedať niečo ľuďom. Sprostredkovať im odkaz. Niečo o čom si myslím, že by mohlo spraviť život ľudí krajším, lepším...
Tak ako som chcel Puredistance „I“ povedať ľuďom neutrácajte peniaze na logá a značky a všetky tie veci. Je úplne v poriadku kúpiť si nejakú drahú vec, ale musí v tom byť srdce. To bol odkaz Puredistance I. Niekedy sú jednoduché veci lepšie ako veci, ktoré sú až príliš cez strop.



Čo sa týka Puredistance „M“  bol som vždy fascinovaný svetom Jamesa Bonda. Pretože život môže byť nudný a toto bol únik z obyčajného života. Mám rád koncept vzrušenia. Farba 17,5 ml flakónu „M“ je sivá, rovnaký odtieň ako originálne auto Jamesa Bonda Aston Martin DB6, je tu písmeno “M”, čo bolo meno šéfky Jamesa Bonda, celý flakón pôsobí ako letiaca guľka. V parféme cítiť kožu, ktorá predstavuje akýsi druh vzrušenia, ktoré zažil na cestách vo svojom aute, ktoré prešlo mnoho kilometrov, cítiť tam  trošku orientálne tóny, ktoré predstavujú vôňu diaľok a dobrodružstva, pretože Bond veľa cestoval, v parféme je cítiť teplo, pretože Bond vo filme často postával s krásnymi ženami pred krbom…je tam mnoho a mnoho odkazov… takže posolstvo je “užívajte si život”.


S Puredistance Black to bolo o hlbšom odkaze. Po mnoho rokov ma iritovalo sledovať ako mladá generácia zdieľa a ukazuje všetko. Na facebooku, na twitteri, na instagrame… ukazujú proste všetko, svoje telá, čo robia, každý jeden detail, a myslím si, že to nie je múdre. Musíme mať nejaké tajomstvá. A na druhej strane racionalita preberá moc nad intuíciou. Racionalizujeme a analyzujeme všetko. Pozrite sa do novín. Vidíme hlúpe štatistiky, ktoré nevravia nič. Keď dáte ľuďom parfém, začnú pátrať po jednotlivých zložkách. Puredistance Black je moje posolstvo, že veci ktoré sú skryté a “v tme” môžu byť zaujímavejšie. Čiže neanalyzujme všetko, ale nechajme oči zavreté, nastane tma a vtedy vieme “cítiť” oveľa lepšie. (K parfému Puredistance Black nikdy nebolo zverejnené jeho zloženie – poznámka NW)





A potom je tu posledné vydanie. Puredistance White. Tak veľa ľudí okolo nás užíva antidepresíva, pije alkohol, čo im dočasne pomáha, ale na konci dňa prídu vedľajšie účinky, opica…antidepresíva Vás spravia plochými, prídete tak o zlé ako aj o krásne emócie. Chcel so vytvoriť parfém, ktorý by ľudí spravil skutočne šťastnými. Samozrejme v duchu Puredistance. Kvalitné zložky, nadčasová krása, ale skutočne prinášajúci radosť. Bolo nočnou morou vytvoriť ho, pretože po takmer roku vývoja som to zastavil kompletne. Skončilo to ako nejaká kokosovo-plážová vôňa a ja som povedal stop!
Začali sme znova úplne od začiatku a bol som veľmi milo prekvapený výsledkom. Dostali sme toľko pozitívnych reakcií. Niektorí ľudia boli skeptickí popisom vône, ale keď ju ucítili, povedali áno a začali sa usmievať. Pochopili, že to nie je marketing, ale niečo, čo skutočne funguje. Takže koncept Puredistance White je niečo, čo pomáha, ale bez vedľajších účinkov. Je to lepšie ako Prozac, ako alkohol alebo gamblovanie. Je to zákonný únik z krutej reality, pretože svet vie byť krutý.



9. Ešte sa na chvíľku vrátim k “M”. Viem, hovorili sme o tom, ale prečo práve “M”?

Jan Ewoud Vos: Som z Holandska. Sme dosť otvorení. U nás môžete byť gay, môžete mať rôznu vieru, akýkoľvek “handicap”, je to v pohode. Ale v niektorých iných krajinách ľudia radi škatuľkujú veci. Potom sú tam stále otázky: toto je pre mužov, toto je pre ženy? A ja vravím, že na tom nezáleží. Komu sa to páči, nech to nosí. Napr. Jablko. Je jablko pre ženy alebo pre mužov? Nezaujíma ma to. Ale v dnešnej dobe veľké spoločnosti produkujú šampón pre mužov, šampón pre ženy, šampón pre… Len proste chcú predať viac. O dvadsať rokov si kúpite laptop pre pätnástročné dievča s červenými vlasmi, ktoré nosí okuliare a má rada králiky (smiech). Keď otočíte “M” ako man (muž), dostanete “W” ako woman (žena). O tom to je.

10. Nosíte už v hlave nejaký Váš budúci parfum alebo ešte len čakáte na správny podnet?

Jan Ewoud Vos: Áno, pracujem na dvoch parfémoch s dvoma parfumérmi, ale myslím, že to ešte potrvá. Nemám sa kam ponáhľať. Jeden z nich má veľmi zaujímavý koncept, ktorý mám veľmi rád. Myslím, že bude veľmi veľmi zaujímavý. Je to… je to… neprezradím (hurónsky smiech).

11. Nosíte nejaký zo svojich parfumov? Alebo mate vlastný?

Jan Ewoud Vos: Ak mám byť úprimný stále ešte nosievam Chanel Antaeus, pretože je to 30 rokov mojej histórie, môjho života zavretého do flakónu. Je pre mňa ako manželka alebo ako obľúbený pár topánok. Čím dlhšie sme spolu, tým je to silnejšie. Prečo? Lebo s ním mám tak veľa spomienok. Žiadny parfém nedokáže nahradiť 30 rokov spomienok. Príležitostne ešte používam “M” a pár krát do mesiaca “Black”.  “M” keď chcem viac vyniknúť a “Black”, keď sa chcem držať viac v úzadí akoby za oponou.

12. Najobľúbenejšia voňavá spomienka?

Jan Ewoud Vos: Keď som mal okolo 14-15-16 rokov a navštevoval som gymnázium v Holandsku. Mal som štastie, narodil som sa s vysokou disciplínou a dobrým mozgom, mali sme dosť liberálnu školu, takže som mohol preskočiť nejaké triedy, nie oficiálne veľmi nahlas (smiech) a keď bola jar, leto, namiesto do školy som šiel do parku, ľahol som si na trávu a cítil jej vôňu. Pre mňa je vôňa trávy vôňou absolútnej slobody. Prečo? Každý je v škole, ja nie. Necítim žiaden strach, jar je príjemná, svieža. Ja nemám veľmi rád zimu. Takže vôňa trávy je pre mňa najintenzívnejšiou voňavou spomienkou.

13. Ak by ste mali v Puredistance vytvoriť parfúm s názvom „Ráno po prebdenej noci“ ako by voňal ?

Jan Ewoud Vos: Na jednej strane by to záležalo na parfumérovi ktorý by sa snažil zhmotniť môj koncept, na druhej strane by to záležalo na mojej vízii. Stále sa snažím nájsť vo všetkom to krásne a teraz sa snažím nájsť to krásne aj v tomto koncepte... myslím, že by som sa snažil komunikovať parfémom myšlienku nechať veci plynúť, vzdania sa kontroly nad nimi, myšlienku istej formy nezodpovednosti. Pretože ráno po prebdenej noci môžete dôjsť do bodu, keď Vám je už všetko jedno. Môžete kašľať na svet, na svoju nevernú ženu, na Vaše auto, ktoré nefunguje... môžete proste všetko nechať tak ako to je. A ak skutočne necháte veci tak ako sú, začnú sa zlepšovať. Sme posadnutí mať všetko pod kontrolou, ale to na čom nám skutočne záleží nedokážeme mať pod kontrolou. Zdravie, vzťahy... Je to len ilúzia. A ak sa naučíme jednoducho povedať „kašľať na to“ je to ako veľké vydýchnutie. Čiže môj koncept na túto tému by bol ten fantastický pocit, keď sa prestaneme snažiť mať absolútne všetko pod kontrolou. A ak to skutočne pochopíme, veci sa začnú skutočne zlepšovať. Akoby samé od seba, automaticky.



14. Nakoľko Puredistance ovplyvnila Váš pohľad na parfumy? Vnímate parfum inak ako predtým, keď ste ešte ani netušili, že sa raz budete profesionálne zaoberať svetom parfumov?

Jan Ewoud Vos: Naučilo ma to, že existujú ohromné rozdiely v kvalite. Predtým než som začal s parfumami som si nebol vedomý skutočnosti, že priemerná výrobná cena parfémov veľkých svetových značiek je nepomerne nižšia než tá, za ktorú sa predávajú. Prišiel som na to, že väčšina peňazí, ktoré zaplatíte za masovo predávané vône idú na marketing a reklamu. Ale vo svete niche parfémov som našiel zanietených ľudí a spoločnosti, ktoré minú každé euro, ktoré dostanú, na vytvorenie najlepšieho možného produktu. Len málo spoločností vyrábajúcich niche parfémy robí reklamu, pretože na to nie sú peniaze, pretože všetko ide do produktov.  Takže objavil som veľký rozdiel v kvalite medzi masovo predávanými parfémami a skutočnými niche parfémami.


15. Ak by ste mali tú moc niečo zásadne zmeniť vo svete parfumov, čo by to bolo?

Jan Ewoud Vos: Ak by som skutočne naozaj mohol, lúskol by som prstami a zrazu by všetci tí v parfumovom priemysle ktorých sa to týka prestali klamať, vravieť nezmysly a vložili by do svojej práce viac vášne a vytvárali produkty, ktoré by niesli odkaz a posolstvo.



16. Čo si najradšej kupujete? Čím si robíte radosť?

Jan Ewoud Vos: Mám rád, keď sa skutočne cítim ako dieťa, správam sa ako dieťa. Je náročné byť ako dieťa ak ste dospelý a viete ako to chodí, ako to funguje. Myslím, že je to kúzelné dosiahnúť opäť ten pocit, že celý svet je jedno veľké dobrodružstvo. Trávil som leto so svojou ženou  na Ibize. Vybrali sme sa na more v malej loďke, plavili sme sa a v jednom momente som začal skutočne kričať na moju ženu: pozri, pozri... bolo tam asi 50 rýb vyskakujúcich z vody. Počul som už aj predtým o lietajúcich rybách, ale dostalo ma to a kričal som: lietajú, oni lietajú, ako vtáci, pozri, pozri. A bol som tak fascinovaný, pretože som to nikdy predtým v živote nevidel... Milujem takéto druhy zážitkov. Cítiť, že opäť môžem byť nadšený ako dieťa. Keď ste ma sem pozývali, rozprávali sme o Aston Martin pristavenom vo vnútri hotela na slávnostnom otvorení ako o symbole prislúchajúcom k parfému Puredistance „M“. A nazabudli ste mi pripomenúť: nezabudni si so sebou vziať oblek Jamesa Bonda.

Žartovali sme, ale kúpil som si modrý smoking v štýle Jamesa Bonda, pretože nerád robím to, čo robia všetci a všetci majú čierny. Ale ja bežne nosievam džínsy a tričko. Niekedy nosím aj oblek ale nikdy nie viazanku. Takže som nikdy nenosil takýto modrý smoking. Takže na túto príležitosť som mal pripravený modrý smoking. Ale potom som si povedal nie. Nechcem kopírovať Daniela Craiga spôsobom, ktorý mi nie je vlastný, ktorý nie som ja. Áno, vyzerám v ňom dobre, ale nie som to ja. A tak som začal googliť okolo oblečenia Jamesa Bonda a bolo veľkým prekvapením vidieť toľko webových stránok venujúcich sa len oblečeniu Jamesa Bonda. Spoločnosti, ktoré vyrábajú kópie jeho oblečenia, zberatelia, you tube videá a podobne. A potom som si všimol, že v nadchádzajúcom filme nosí rolák od jednej Londýnskej spoločnosti, maličkej, súkromnej, existujúcej od roku 1936, s jedinou vlajkovou predajňou, robia nádherné veci, drahé, ale kvalitné. Povedal som si: Hej, to je vtipné. Vždycky nosím v zime rolák. To som ja. A tak som si ho objednal. Mali jeden v sivej a jeden v modrej farbe. Odchádzal som o štvrtej a o tretej prišiel kuriér so zásielkou. A pozrite čo mám na sebe. Presne taký istý rolák, aký ma Daniel Craig v novom Bondovi. Som s ním veľmi spokojný. Sedí mi a je veľmi príjemný. Je to kašmír. Takže prišiel som oblečený ako James Bond, ale zostal som autentický, zostal som sám sebou. A to je posledná vec, ktorou som si urobil radosť.





17. Mesto alebo vidiek?

Jan Ewoud Vos: Oboje. Narodil som sa v septembri. Som Váha. Potrebujem a vyhľadávam rovnováhu. Milujem mesto kvôli inšpirácii, ale rovnako milujem vidiek pre jeho pokoj, ticho a prírodu. Potrebujem oboje. Mám dom na ostrove, vysadil som okolo neho les 30 000 m2 a to je pre mňa izoláciou od okolitého sveta. Je tam aj pláž kam chodím obdivovať prírodu. Ale rád chodím aj do Paríža, New Yorku na 4- 5 dní nasať inšpiráciu od ľudí.

18. Káva alebo čaj?
Jazmínový čaj.

Biela alebo čierna (Black alebo White) ?
Biela (White).

Ranné vtáča alebo nočný vták?
Nočný vták.

Paríž, Londýn alebo New York?
Hmmm... Paríž. Pretože hlboko vo svojom vnútri som beznádejný romantik.



19. Môže parfum zmeniť svet?

Jan Ewoud Vos: Z veľmi malej časti áno. Neexistuje na svete jedna jediná vec, ktorá by dokázala zmeniť úplne celý svet. Teda okrem meteoritu (smiech). Otázka preto znie, v ako smere môže parfém zmeniť svet na lepšie miesto? Takže ako som povedal predtým, menej klamstiev v parfémoch a viac originality, autenticity a skutočného posolstva. To všetko mení zákazníkov a núti ich premýšlať. Pretože kupovať si niečo, čo nemá hlavu ani pätu, kupovať len na základe reklamy je sprostosť a nerobí nás to lepšími. Myslím, že najväčším problémom ľudstva je, že príliš veľa ľudí nepremýšľa, len bezhlavo nasleduje. Nasleduje média, celebrity, politikov... Sme čoraz viac inteligentnejší, ale to neznamená, že sme aj múdrejší. Možno by sme mali dať viac prednosť našému EQ a našej intuícií pred našim IQ.

Ďakujem za rozhovor, bolo to veľmi zaujímavé a plné podnetov. Som rád, že som Vás mohol stretnúť osobne a viac nasať filozófiu Puredistance, filozofiu Jana Ewouda Vosa. 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...