January 30, 2018

Nájdete ma vo vani.

Niekedy jej máme priveľa, často krát nám chýba. Energia. Osciluje v nás, berieme ju, narábame s ňou, rozdávame... a niekedy jej neostane dosť. Všetci potrebujeme čas od času dobiť baterky, dopriať si reštart. Ako predstava rána, keď popíjate voňavú rannú kávu, čítate niečo príjemné, zahryznete sa do čerstvého pečiva, izba rozvoniava vypraným prádlom a za oknom svieti slnko... Máme svoje rituály, svoje dobíjače energie, ale kedy ste sa naposledi kúpali vo vani?

Nemám čas alebo nemám vaňu. Najčastejšia odpoveď. V dobe rýchleho tempa a sprchovacích kútov sa vaňa stáva akýmsi prežitkom, ktorý len zaberá miesto v kúpeľni. Ale už keď sa človek do tej vane dostane, určite si povie: „no konečne!“

Tak teda idem do toho. Púšťam vodu. Príliš teplá, príliš studená, príliš teplá, príliš studená... konečne tak akurát. Čakám, kým sa vaňa naplní vodou. Pridám morskú soľ, oleje z citrusov. Para stúpa a zahmlieva zrkadlá. Najprv idú do vane nohy. Potom zvyšok. Extáza! Pre niektorých je kúpeľ vo vani skvelým miestom, kde príde na skvelé myšlienky. Pre mňa nie.  Skôr idem na autopilota a viac ako na idey sa sústredím na telo a zmysly, ktoré si užívajú blahodárnu vodu a príjemnú vôňu. Ponorím hlavu pod vodu tak, aby som mal oči, nos a ústa nad hladinou, uši ostanú ponorené. Vždy ma fascinujeme ako sa pod vodou šíri zvuk a tak si vyhmkávam, vyklopkávam nejaký rytmus na dno vane, zadržím dych a počúvam tlkot srdca... Otočím kohútikom a dopustím ešte trocha horúcej vody. Nebudem tu snáď mrznúť. Ležím a pozerám, či by sa môj palec na nohe zmestil do širokého vodovodného kohútika. Zmestil. Voda strieka na všetky strany.

Internet je plný obrázkov ľudí vo vani plnej bubliniek s knihou, v ruke pohár vína, šampusu alebo prosecca, všade horia sviečky. Žena užívajúca si relax vo vani má suché vlasy a dokonalý make-up. A niekedy je v tej vani šťastný pár užívajúci si svoje spoločné romantické chvíle. Skúšali ste sa niekedy so svojou polovičkou spoločne kúpať v našich vaniach štandardnej veľkosti, ktoré poznáme z panelákov? Je to skôr boj o prežitie a pretláčanie sa nohami, ale v konečnom dôsledku je to sranda a úplne iný druh relaxu. Dvaja, spolu, nahý vo vani... ring voľný. Na prstoch už mám drážky o ktorých som si ako dieta myslel, že je to rozmočená koža. Omyl, to nás len evolúcia vybavila skvelým nástrojom. Koža na prstoch zvráskavie pri dlhšom pobyte vo vode preto, aby sme pod vodou vedeli lepšie uchopovať predmety, aby sa nám nešmýkali z rúk. Prsty tak lepšie priľnú k mokrému a šmykľavému povrchu.

Note de Yuzu

V kúpeľni nad vaňou mám okno. Pozerám von, na strechách je sneh a ja tu v teple. Ako mi je dobre. Teším sa na jar a nejaké normálne slnko. Nielen to zubaté, čo sa sem-tam zaškerí v tieto dni. Snáď zima nebude nekonečná. Japonci majú perfektný spôsob ako sa pripraviť na chladné dni. Počas zimného slnovratu si pripravujú tradičný horúci kúpeľ plný citrusových plodov yuzu. Yuzu je niečo ako kríženec grepu a tangerínky a má charakteristickú sviežu, šťavnatú, trošku pikantnú vôňu. Celé plody sa ponoria do horúcej vody. Z plávajúcich citrusov sa teplom uvoľní ich slnečná čerstvá aróma. Ako by ich kôra odrazu uvoľnila všetky lúče slnka, ktorá na ňu dopadali počas dozrievania. Životabudič, dobíjač energie a zlepšovač nálady. Tento yuzu kúpeľ je v Japonsku natoľko populárny, až inšpiroval k tvorbe parfému, ktoré celú atmosféru tohto osviežujúceho relaxačného kúpeľa ukrýva vo flakóne. Vôňa ma názov NOTE de YUZU a vskutku vyvoláva úsmev na tvári.

Vždy keď vyjdem z vane poviem si: „mal by som to robiť častejšie.“ Nie vždy ostane čas na kúpeľ, ale nastriekať si na seba kúpeľ v spreji, jeho atmosféru, môžem kedykoľvek. Aj vôňou vie človek povzniesť ducha a dobiť si baterky.

James Heeley - Note de Yuzu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...