Je tažké písať o vôňach, keď
ich čitateľ necíti. Je ťažké opisovať konkrétne jedlo tomu, kto ho nikdy nemal
na jazyku. Ako opisovať farby slepému... Opis môže vyvolať predstavu, akúsi halucináciu
o tom, čo nás čaká. Opisujeme jeden zmysel pomocou ďalších štyroch. Predstavte si parfém položený na stoličke.
Vynorí sa vám určitá predstava. Vy vidíte tú svoju, ja tú svoju. Je to
o významoch, ktoré prisudzujeme slovám.
Asi preto je kniha takmer vždy
lepšia ako film. Prenecháva priestor
fantázií, opíše kontúry, atmosféru, ale ste to vy, kto načrtnutú šablónu
vyfarbí svojimi farbami, svojou predstavivosťou. Potom vidíte zjednodušene
podaný film, ktorý postráda tie malé detaily, ktoré boli v knihe pre vás
podstatné a ktoré dali tomu všetkému špecifickú atmosféru. Hlavného hrdinu
ste si predstavovali ako sympaťáka s jemnými vľúdnymi črtami a vo
filme je v jeho výraze akási drsnosť a aj keď hrá to čo má a tak,
ako len najlepšie vie, bije sa to s vašou pôvodnou predstavou. Niekedy sa
to naopak podarí bravúrne, až na hranicu dokonalosti. Ale koľko krát to vyjde tak
dokonale ako vyšiel Hercule Poirot od Agathy Christie? David Suchet sa pre tú
rolu snáď narodil.
Parfémom a vôňam všeobecne
sa venujem dlho. Príliš dlho. Moje hobby sa mi stalo mojou vysnívanou prácou a
živobytím. Je to ako s vínom. Najprv ho rozdeľujete na biele
a červené. Na dobré a zlé. Na mňam a fuj. Potom pôjdete na ochutnávku vín
a vložíte sa do rúk someliéra. A ten vám ukáže nový svet. Ochutnáte
víno a máte z neho nejaký dojem. Someliér vám povie, že sú tam tóny
čokolády, černíc, višní a sušených sliviek. A vy sa začnete
sústrediť. Začnete to vnímať. Nájdete to tam. Postupne sa prepijete k lepším
a lepším vínam a z konzumenta a vychutnávača sa z vás rokmi
stane analytik. Zistíte, že v tom víne sú aj stopy vanilkového lusku, sladkého
drievka a praženej kávy, sladkasté taníny, že chuť je komplexná a bohatá,
so štruktúrovaným telom a elegantným záverom. To sa stalo aj mne
s vôňami.
Aj svet parfémov má svojich
„someliérov“. Ľudí, ktorí vám dokážu pootvoriť dvere a ktorí vám ukážu
cestu, že parfém je viac ako len pekný a škaredý, nositeľný a nenositeľný,
kvalitný a nekvalitný. Ukážu Vám parfém v kontexte. A aj keď
poznaju parfémové zložky v ich čistej podobe, ich kombinácie, rozoznajú
ich kvalitu, odtiene a rôzne nuansy, parfém pre nich nie je len súčtom
zložiek. Je pre nich o atmosfére, o emócii, vyvoláva predstavy,
pocity, parfém rozpráva príbeh. Ľudia, ktorí dokážu pretaviť svoje odborné
znalosti do zrozumiteľných slov a ktorí vám pomôžu zorientovať sa
a vedia poradiť. Prevoňali sa parfémovým svetom a vedia pomôcť pri
výbere.
Svet však nie je čiernobiely, je
farebný. Preto už dlhšie visí vo vzduchu myšlienka prenechať priestor aj iným
nosom a pýtať sa rôznych ľudí z rôznych oblastí života na rôzne
parfémové témy. Napríklad ako vnímajú parfém, či je pre nich voňavou vizitkou, nevyhnutným
doplnkom alebo len príležitostným spestrením, či im vonia to či ono, podľa čoho
si vyberajú parfém, či sú vo vôňach odvážny alebo sa držia skôr v bezpečných
vodách, čo by si na seba nikdy nedali, či nosia jednu vôňu alebo ich striedajú
podľa príležitostí... Skrátka dopniť farebnú mozaiku Niche Week-u o názory
ľudí, ktorí predsa len vône používajú a vnímajú ináč ako ľudia, ktorí sa
parfémom venujú profesionálne. Lebo vôňa je niečo veľmi subjektívne a
individuálne, rovnako ako umenie. Čo vonia mne, nemusí vám, čo je sladké pre
vás, nemusí byť pre mňa. Čo si predstavujete vy, nemusím si ja. Preto berte
túto novú súčasť Niche Week-u s názvom „Vašimi
očami“ ako pootvorenie ďalších z dvier do sveta vôní, ako niečo, čo môže byť
inšpirujúce, môže ukázať nové rozmery a smery... Vaša pravda aj tak ostane
vašou, preto niet nad osobnú skúsenosť. Preto ak sa vám niečo bude pozdávať,
prídťe vyskúšať osobne, spoznať na vlastný nos. Veď za vyskúšanie nič nedáte.
Viete, kde nás parfémovo pozitívnych nájdete.
Toto je moja stolička
s parfémom. Aká bola tá vaša (predstava)?
No comments:
Post a Comment